IslÄms – kara, miera vai vÄ“l kaut kÄda cita reliÄ£ija?
PIETIEK · 15.07.2016. · Komentāri (22)SaistÄ«bÄ ar kÄrtÄ“jo terora aktu FrancijÄ jau atkal izskan aicinÄjumi stingrÄk vÄ“rsties pret islÄmistiem, džihÄdistiem un pat pret islÄmu kÄ tÄdu. Bet kas tad Ä«sti ir islÄms – kara, miera vai vÄ“l kaut kÄda cita reliÄ£ija? Un kas ir islÄmisms? Un džihÄdisms? Pietiek ekskluzÄ«vi publicÄ“ fragmentu no nule iznÄkušÄs Lato Lapsas grÄmatas Zem Muhameda bÄrdas, kurš veltÄ«ts tieši šai tÄ“mai.
IslÄma svÄ“to rakstu tekstiņi par džihÄdu, ko mÄ“s ikdienÄ uztveram kÄ „svÄ“to karu”, no pirmÄ acu uzmetiena izskatÄs balti un pÅ«kaini. Bet svÄ“tie kari, lÅ«k, var bÅ«t sasodÄ«ti dažÄdi – un džihÄds vismaz teorÄ“tiski un svÄ“to rakstu izpratnÄ“ nav nekÄds svÄ“tais karš, vismaz ne noteikti svÄ“tais karš ar citiem. Karš arÄbiski ir „harb” un karošana – „qital”, bet džihÄds ir cīņa un cenšanÄs, tiekšanÄs uz kaut ko, bet nepavisam ne obligÄti ar ieroÄiem.
Vismaz teorÄ“tiski džihÄds ir pasÄkumi, lai radÄ«tu taisnÄ«bas (un AllÄha) valstÄ«bu zemes virsÅ«, kuri – atkal teorÄ“tiski – musulmanim bÅ«tu jÄsÄk pašam ar sevi. Ne velti Muhameds dažiem kareivjiem pÄ“c uzvaras kaujÄ teica: „JÅ«s esat pametuši mazÄko džihÄdu, tagad jums priekšÄ lielÄkais džihÄds. Cīņa pašiem pret sevi.”
Bet, redz, musulmaņu Dieva vÄrdi – vismaz vienÄ no tulkojumiem – apliecina kaut ko nedaudz citu: „4:74 CÄ«nieties uz Dieva ceļa, tie, kas ir gatavi mainÄ«t šÄ«s pasaules dzÄ«vi pret dzÄ«vi ViÅ†Ä saulÄ“. Un ikvienu, kas cÄ«nÄ«sies uz Dieva ceļa un, vai nu tiks nogalinÄts, vai arÄ« gÅ«s uzvaru, MÄ“s bagÄtÄ«gi atalgosim.
4:75 Un, kas ir ar jums, ka jÅ«s necÄ«nÄties uz Dieva ceļa to nevarÄ«go vÄ«ru, sievu un bÄ“rnu dēļ, kas saukdami sauc: “Ak, mÅ«su Kungs! Izved mÅ«s no šÄ«s pilsÄ“tas, kuras ļaudis mÅ«s nežēlÄ«gi apspiež un nozÄ«mÄ“ mums savu aizstÄvi un palÄ«gu!”
4:76 Tie, kas tic, cÄ«nÄs uz Dieva ceļa, bet tie, kas netic – uz viltus dievu ceļa. Tad cÄ«nieties jel ar sÄtana izpalÄ«giem, jo, patiešÄm, sÄtana plÄni ir nedroši plÄni.”
Bet, protams, vienmÄ“r paliek jautÄjums – ko nu kurš vÄ“las uzskatÄ«t par Dieva ceļu, un musulmaņu vidÅ« viedokļu dažÄdÄ«ba faktiski pilnÄ«gi visos jautÄjumos ir ne mazÄka kÄ starp kristiešiem. JÄbÅ«t galÄ«gi naivam, lai domÄtu, ka vidusmÄ“ra musulmanis ar džihÄdu saprot pirmkÄrt un galvenokÄrt cīņu pašam ar sevi, – jo arÄ« vidusmÄ“ra musulmanis ir tikai cilvÄ“ks, un cilvÄ“kam vienmÄ“r komfortablÄk ir cÄ«nÄ«ties ar citiem.
NozÄ«mÄ«gi arÄ« tas, ka islÄms pirmÄm kÄrtÄm ir reliÄ£ija, kas mÄca pakļauties likumam. IslÄma likumam, protams. TaÄu tas attiecas uz visÄdiem saviem karstgalvjiem un ekstrÄ“mistiem. PiemÄ“ram, pasludinÄt džihÄdu kÄ svÄ“to karu ar, tÄ sacÄ«t, karadarbÄ«bas elementiem teorÄ“tiski ir tiesÄ«ga tikai leÄ£itÄ«ma islÄma valdÄ«ba vai pasaules mÄ“rogÄ atzÄ«ts islÄma vadonis.
Pirms tu dodies karÄ vai pasludini to, tev ir obligÄti (vismaz teorÄ“tiski) jÄapspriežas ar citiem. Pat Muhameds vienmÄ“r apspriedÄs ar kopienas vadoņiem, pirms lÄ“ma par kara un miera jautÄjumiem. No šÄ« islÄma likumu viedokļa raugoties, lielÄkajai daļai kaujinieku grupu nav nekÄda likumÄ«ga pamata savÄm teroristiskajÄm utml. darbÄ«bÄm.
TaÄu islÄmÄ faktiski visur ir savs, tÄ sacÄ«t, ÄÄ·is: nu, piemÄ“ram, musulmaņiem, kuri dzÄ«vo nemusulmaņu valstÄ«s, saskaÅ†Ä ar islÄma likumiem ir jÄdzÄ«vo mierÄ«gi un saticÄ«gi – bet tikai tikmÄ“r, kamÄ“r neviens necieš no kÄdas netaisnÄ«bas. Un, kas ir netaisnÄ«ba, – tas jau ir interpretÄcijas, izjÅ«tu un viedokļa jautÄjums.
KareivÄ«ga vai miermÄ«lÄ«ga reliÄ£ija – tas nu, kÄ paskatÄ«ties, bet viens gan ir pilnÄ«gi un absolÅ«ti skaidrs: islÄma misija ir panÄkt, lai Dieva vara plestos pÄr visu pasauli, un tas nozÄ«mÄ“ tikai vienu – ilgtermiÅ†Ä raugoties, visai pasaulei jÄkļūst par islÄma valstÄ«bu, ne vairÄk un ne mazÄk. Tieši Dievs ir tas, kurš devis musulmaņiem uzdevumu panÄkt, lai visi pasaules cilvÄ“ki pÄrietu Ä«stenajÄ ticÄ«bÄ. IslÄmÄ, proti.
Tiesa, ne jau obligÄti tam jÄnotiek ar varu, – bet var arÄ« ar varu, ja nu kas. Lai ko runÄtu mÅ«su vietÄ“jie liekuļi, nevar teikt, ka vÄ“lmei ar varu uzspiest islÄmu nav nekÄda sakara ar islÄmu, – ir gan, un kÄds vÄ“l. KÄrtÄ«gam musulmanim ir divas pasaules daļas: ir islÄma valstÄ«ba – „dar al–Islam”, un ir „dar al–harb” – kara valstÄ«ba, tÄ pasaules daļa, kas ir jÄiekaro.
Labi, vÄ“l var bÅ«t arÄ« trešÄ pasaules daļa „dar al–sulh” – lÄ«guma valstÄ«ba, tie, kas nav „zem” islÄma, bet ir ar to labÄs attiecÄ«bÄs, bet tas viss tikai lÄ«dz noteiktam brÄ«dim. TeorÄ“tiski islÄms atļauj un atbalsta karu vismaz trÄ«s gadÄ«jumos – lai atbrÄ«votos no agresoriem, lai atbrÄ«votu cilvÄ“kus no brutÄliem režīmiem, lai gÄztu valdÄ«bu, kas neatļauj praktizÄ“t islÄmu savÄ valstÄ«.
SavukÄrt, ja islÄms kaut kas nav, tas noteikti nav indivÄ«da brÄ«vÄ«bas reliÄ£ija. IslÄms, ja vien tam ļautu vaļu, labprÄt kontrolÄ“tu visu cilvÄ“ka un sabiedrÄ«bas dzÄ«vi. Un, tÄ pavisam primitÄ«vi runÄjot, islÄms ir tÄda enerÄ£iska, neiecietÄ«ga, pusaudziska reliÄ£ija, lai cik zaimojošs kÄdam arÄ« varÄ“tu šÄ·ist šÄds salÄ«dzinÄjums. (Tiesa, arÄ« kristieši pirms dažiem simtiem gadu – kur nu, vÄ“l pirms gadiem simt – bija tikpat neiecietÄ«gi un vÄ“l neiecietÄ«gÄki, kašÄ·Ä«gÄki, par savu izredzÄ“tÄ«bu pÄrliecinÄtÄki.)
VÄ“l kas bÅ«tisks – kad musulmanis mÅ«su dienÄs domÄ par valsti, kurÄ valdÄ«tu Ä«stens islÄms, viņš visÄ nopietnÄ«bÄ skatÄs atpakaļ uz to vienÄ«go laiku pasaules vÄ“sturÄ“, kad šÄda islÄma valsts ir eksistÄ“jusi. ŠÄ« valsts ir tas kalifÄts, kurš gan pa labam, gan pa ļaunam pÄrņēma lielu daļu zinÄmÄs pasaules un eksistÄ“ja no Muhameda nÄves lÄ«dz pat BagdÄdes krišanai.
Pirmos gandrÄ«z trÄ«sdesmit gadus valdÄ«ja pirmie kalifi – Äetri Muhameda sekotÄji, par kuriem vidusmÄ“ra musulmanis ir svÄ“ti pÄrliecinÄts, ka viņi bija taisnÄ«gÄkie visÄ islÄma vÄ“sturÄ“, tad uz gandrÄ«z deviņdesmit gadiem nÄca kÄrta OmeijÄdu dinastijai ar galvaspilsÄ“tu DamaskÄ, kam uz pieciem gadsimtiem sekoja (varu pÄrņemot nebÅ«t ne mierÄ«gi un mīļi) AbasÄ«di ar galvaspilsÄ“tu BagdÄdÄ“ – lÄ«dz pat kalifÄtam liktenÄ«gajam 1258. gadam, kad BagdÄdi ieņēma mongoļu karapūļi.
Tiesa, neko mierÄ«ga un harmoniska šÄ« impÄ“rija nebija, – faktiski kalifs kļuva par aizvien formÄlÄku valdÄ«tÄju, reÄlÄ vara piederÄ“ja sultÄnam, reÄ£ionos bija savi mazie monarhiņi, un, jo tÄlÄk kÄds reÄ£ions atradÄs no BagdÄdes, jo neatkarÄ«gÄks tas kļuva, tikai formÄli atzÄ«stot kalifa virsvadÄ«bu. Bet nu – arÄ« šÄ« nav Ä«sti laba sarunas tÄ“ma ar kaismÄ«gu islÄmticÄ«go.
Var šÄ·ist jokaini, taÄu šÄ« kÄdreizÄ“jÄ islÄma valsts gan ne pret visiem nemusulmaņiem, bet vismaz pret jÅ«diem, kristiešiem un arÄ« zoroastriešiem izturÄ“jÄs visnotaļ pieklÄjÄ«gi un iecietÄ«gi. SalÄ«dzinot ar pašreizÄ“jo pseidokalifÄtu, caurmÄ“rÄ nekas traks šiem „neticÄ«gajiem” nenotika: viņi varÄ“ja turpinÄt pielÅ«gt Dievu savÄ veidÄ, varÄ“ja paturÄ“t savas lÅ«gšanu vietas, tikai nedrÄ«kstÄ“ja celt jaunas, un vÄ“l viņiem ik gadu vajadzÄ“ja maksÄt nodevu par to, ka viņi nedien musulmaņu armijÄ, protams, nedrÄ«kstÄ“ja apprecÄ“t musulmanietes (vienÄ«gi pÄrejot islÄmÄ), – bet tas arÄ« lielÄkoties viss.
KÄpÄ“c tÄ? TÄpÄ“c, ka gan kristieši, gan jÅ«di KorÄna izpratnÄ“ tÄpat ir „GrÄmatas cilvÄ“ki” jeb „Rakstu cilvÄ“ki” un pielÅ«dz vienu Ä«sto Dievu, – tÄs ir reliÄ£ijas, kuru Dievs ir apmÄ“ram viens un tas pats, lai kÄ nu kurš viņu arÄ« sauktu. TÄtad – saskaÅ†Ä ar islÄma loÄ£iku – tÄs ir patiesÄs reliÄ£ijas, kas nÄk no Dieva, atšÄ·irÄ«bÄ no visÄdiem tur nepieņemamiem un nepareiziem budismiem, daoismiem, sintoismiem un tÄ tÄlÄk.
VÄ“l vairÄk, lielÄ mÄ“rÄ gan musulmaņi, gan jÅ«di un kristieši ir vienisprÄtis par Dievu, Viņa spÄ“jÄm, atribÅ«tiem un visu pÄrÄ“jo. Ä€brams (Ä€brahÄms) ir gan jÅ«du, gan kristiešu un arÄbu ciltstÄ“vs. JÅ«daismÄ viņš tiek saukts par Avraham Avinu (Ä€brams, mÅ«su TÄ“vs), musulmaņiem savukÄrt Ä€brams ir nevis pirmais jÅ«ds vai kristietis, bet gan pirmais viena Dieva atzinÄ“js un lÄ«dz ar to pirmais musulmanis, un viņa pirmais dÄ“ls no Hagaras bija IšmaÄ“ls, ar kuru sÄkas visi arÄbi, – bet tÄs jau tik tÄdas otrÄ plÄna detaļas.
KÄpÄ“c tad tagad tas viss nemaz neizskatÄs tik mierÄ«gi un harmoniski? KÄpÄ“c ļaudis, kuri sevi sauc par IslÄma valsti, ar labpatiku griež nost galvas pat „nepareizÄkiem” musulmaņiem, par kristiešiem, jÅ«diem un „neÄ«sto” reliÄ£iju pÄrstÄvjiem nemaz nerunÄjot, bet svÄ“to karu izsludinÄšana jau kļuvusi par apnicÄ«gu ikdienu?
Jau atkal – vispirms jau tÄpÄ“c, ka nav viena vienota islÄma, toties islÄmticÄ«gie ir trakoti atšÄ·irÄ«gi gandrÄ«z visÄ. Ir pietiekami daudz musulmaņu, kuri ir musulmaņi ļoti nosacÄ«ti, – varÄ“tu teikt, ka tÄdu ir proporcionÄli mazÄk nekÄ nosacÄ«to kristiešu, bet vienalga. Tad ir konservatÄ«vie musulmaņi, par kuriem arÄ« nevar pateikt – vai viņi no rietumnieku viedokļa ir labie vai sliktie. Viņi ir labi sabiedrotie cÄ«Å†Ä pret džihÄdismu un islÄmismu, ko uzskata par trakulÄ«gÄm pÄrmÄ“rÄ«bÄm, taÄu kļūst pavisam citÄdi noskaņoti, ja runa ir par dzimumu vienlÄ«dzÄ«bu, pÄrmÄ“rÄ«gu demokrÄtiju, goda slepkavÄ«bÄm utml.
Nuja, un tad ir islÄmisti un džihÄdisti. Te svarÄ«gi saprast, ka islÄmisms un džihÄdisms nav tas pats, kas islÄms un džihÄds. IslÄms ir tradicionÄla reliÄ£ija ar savu uzvedÄ«bas noteikumu, vÄ“rtÄ«bu utml. komplektu, savukÄrt islÄmisms ir ideoloÄ£ija, vÄ“lme šo reliÄ£iju tÄdÄ vai citÄdÄ komplektÄcijÄ ar labu vai ļaunu uzspiest visai sabiedrÄ«bai, gudri izsakoties – teokrÄtisks ekstrÄ“misms. Nu, bet džihÄdisms – islÄmisma labÄ šo komplektu ieviest to ar skaļiem auriem, sprÄdzieniem un jebkurÄm citÄm metodÄ“m.
Ir arÄ« visÄda skarbuma pakÄpes islÄmisti un džihÄdisti – „ļaunuma centrs”, protams, ir IslÄma valsts, bet tÄlÄk koncentriskos riņķos ir vÄ“l visvisÄdi grupÄ“jumi un grupÄ“jumiņi, katrs ar savÄm domÄm un pÄrliecÄ«bÄm. TaÄu viņiem visiem ir šis tas kopÄ“js. PirmkÄrt, visi islÄmisti ir pÄrliecinÄti, ka viņi ir iesaistÄ«ti kosmiskajÄ, dievišÄ·ajÄ cÄ«Å†Ä pret ļaunumu. OtrkÄrt, kÄpÄ“c islÄma terorists ir kļuvis par islÄma teroristu? TÄpÄ“c, ka viņš ir pÄrliecinÄts – viņam (viņējiem) ir nodarÄ«ts pÄri, un viņa metodes ir vienÄ«gais efektÄ«vais un viņam pieejamais atriebes veids – un, protams, tas viss notiek AllÄha un islÄma taisnÄ«bas vÄrdÄ.
Un, treškÄrt, faktiski neviena islÄma teroristu, kaujinieku vai vÄ“l nezin kÄda grupa nav pastÄvÄ“jusi tÄpat vien, savÄ nodabÄ, – vienmÄ“r ir bijis kÄds ÄrÄ“js motÄ«vs, grÅ«diens, kas licis tai rasties. KÄ jÅ«s justos, ja kaut kÄdi sveši karšu meistari bÅ«tu uz savu galvu sazÄ«mÄ“juši valstu robežas, nozaguši jÅ«su naftu, salaiduši jÅ«su sensenajÄs zemÄ“s kaut kÄdus ebrejus un tagad vÄ“l mÄca jums dzÄ«vot, mÄcÄ«šanai izmantojot aviobumbas un tankus? Rau, tas ir tieši tas, ko Rietumu lielvaras sadarÄ«ja divdesmitÄ gadsimta pirmajÄ pusÄ“ un arÄ« pÄ“c tam, – nav ko brÄ«nÄ«ties par ekstrÄ“misma rašanos. Un nevis „Al–Qaeda” iedvesmoja islÄma ekstrÄ“mismu, bet tieši otrÄdi, tas bija islÄma ekstrÄ“misms, kas iedvesmoja un radÄ«ja „Al–Qaeda” un pÄ“c tam arÄ« IslÄma valsti.
KorÄnÄ teikts: „5:32 PÄ“c šÄ« notikuma MÄ“s IsrÄÄ«la bÄ“rniem noteicÄm: ja kÄds nogalina cilvÄ“ku, nevis, lai atriebtu slepkavÄ«bu un nevis, lai nevairotu postu zemes virsÅ«, tÄds nogalina visu cilvÄ“ci, bet, ja kÄds cilvÄ“kam dzÄ«vÄ«bu izglÄbj, tÄds izglÄbj visu cilvÄ“ci. MÅ«su vÄ“stneši ir nÄkuši pie viņiem ar skaidrÄm zÄ«mÄ“m, bet, pat pÄ“c tam, daudzi no viņiem ir pÄrkÄpuši noliktÄs robežas.”
TaÄu KorÄnÄ ir daudz kas teikts, un, ja jÅ«s musulmaņu svÄ“tos rakstus lasÄt kaut jel cik burtiski, tie pilnÄ«gi viennozÄ«mÄ«gi ir tumsoņu un barbaru pusÄ“. TÄ ka nav ko brÄ«nÄ«ties, ka liela daļa pasaules musulmaņu jÅ«tas solidÄri ar citiem musulmaņiem, lai cik briesmÄ«ga bÅ«tu to rÄ«cÄ«ba un tumsonÄ«gs pasaules uzskats.
2013. gadÄ vienpadsmit musulmaņu valstÄ«s tika sarÄ«kota reprezentatÄ«va aptauja par atbalstu pašnÄvnieku rÄ«kotiem sprÄdzieniem, aizstÄvot islÄmu. LÅ«k, tÄ aptaujÄto daļa, kuri šÄdu rÄ«cÄ«bu pret civiliedzÄ«votÄjiem uzskata par bieži vai reizÄ“m attaisnojamu: PalestÄ«nas teritorijas – 62%, LibÄna – 33%, Malaizija – 27%, Ä’Ä£ipte – 25%, SenegÄla – 18%, Turcija – 16%, Tunisija un JordÄnija – 12%, NigÄ“rija – 8%, IndonÄ“zija – 6%, PakistÄna – 3%...
Ak, jÄ, un vÄ“l ir tÄda lieta kÄ romantika, kas gados jaunam arÄbam un musulmanim ir vÄ“l nesalÄ«dzinÄmi svarÄ«gÄka nekÄ citu, praktiskÄk noskaņotu tautu un reliÄ£iju pÄrstÄvjiem. DžihÄda kultÅ«ra ir romantisma kultÅ«ra, kas sola piedzÄ«vojumus un apliecina, ka viduslaiku uzvedÄ«bas kodeksi joprojÄm ir dzÄ«vi, ka cilvÄ“ks var bÅ«t bruņinieks baltÄ zirgÄ utt., ka tieši viņi ir vienÄ«gie Ä«stenie musulmaņi. CilvÄ“ki, kas dodas uz SÄ«riju, nedomÄ, ka viņi dodas uz kaut kÄdu pustuksnesi cÄ«nÄ«ties kopÄ ar mežoņiem un barbariem, – nÄ“, viņi dodas uz kalifÄtu ar tÅ«kstoš trÄ«ssimt gadu vÄ“sturi.
PatiesÄ«bÄ džihÄdisms ļoti atgÄdina sÄkotnÄ“jos protestantu reformÄtus – tÄ pati dedzÄ«ba, tÄ pati gatavÄ«ba sagraut nepareizos, ortodoksÄlos reliÄ£ijas rÄmjus. MÄ“s mÄ«lam nÄvi vairÄk, nekÄ neticÄ«gie mÄ«l dzÄ«vi! – un tas nav melots. BÅ«t moceklim – tÄ ir vienkÄršÄkÄ recepte, kÄ nonÄkt islÄma paradÄ«zÄ“, apejot nepieciešamÄ«bu nezinÄmu laiku dirnÄ“t kapÄ un gaidÄ«t pastaro dienu. Un gan jau AllÄhs izlems, kad jÅ«s esat upuris un moceklis, – tad, kad jÅ«s neapbruņots stÄjaties pretÄ« diktatora režīmam, kÄ to ir pieminÄ“jis pats Pravietis, vai tad, kad jÅ«s uzspridzinÄties un lÄ«dzi paņemat dažus desmitus vai simtus lielÄkoties mierÄ«gu civiliedzÄ«votÄju – savu ticÄ«bas brÄļu vai brÄlÄ“nu (pie brÄlÄ“niem mÄ“s vÄ“l nonÄksim)?