Izdzisušais pavards jeb ceļš uz nebūtību
AinÄrs KadiÅ¡s · 06.01.2018. · Komentāri (80)Nav šaubu, ka dzÄ«vojam lielu, globÄlu pÄrmaiņu laikÄ un esam nozÄ«mÄ«gu notikumu aculiecinieki. Protams, laiks nekad nav stÄvÄ“jis uz vietas, un lielÄkas vai mazÄkas pÄrmaiņas norisinÄjušÄs vienmÄ“r. Citas pÄrmaiņas notikušas pakÄpeniski un nemanÄmi, citas – dramatiski un sÄpÄ«gi. CitÄm ir bijuši vajadzÄ«gi gadsimti, bet citas norisinÄjušÄs strauji. Citas pÄrmaiņas ir nesušas cilvÄ“cei uzplaukumu un dzÄ«vÄ«bu, bet citas – postu un nÄvi. Citi šodien par draudu uzskata muslimus, citi – amerikÄņus, citi – Ä·Ä«niešus, bet citi krievus. Citi – globÄlo sasilšanu vai piesÄrņojumu, citi – atomieroÄus.
Bet ir sÄ“rga, kura iznÄ«cinÄs veselas civilizÄcijas, tautÄ«bu un rasi nešÄ·irojot. TÄ ir – sieviešu emancipÄcija, dzimumu dabisko robežu nojaukšana, vÄ«riešu un sieviešu sociÄlo lomu pÄrdale. TÄ ir jaunas cilvÄ“ku rases – vÄ«riešsievietes parÄdÄ«šanÄs. Daži kļūdaini to sauc par matriarhÄta laikmetu. NÄ“, nÄ“ – šis ir stervozitÄtes laikmets. Jo matriarhÄts rÅ«pÄ“jas par dzimtu, sabiedrÄ«bu, tautu, bet stervozitÄte to iznÄ«cina. Par šo arÄ« ir raksts.
Sieviešu emancipÄcijas (lasi – stervozitÄtes*) loma Rietumu sabiedrÄ«bas noiešanÄ no pasaules vÄ“stures skatuves
Uzreiz jÄbrÄ«dina lasÄ«tÄjs, ka faktiski raksts attiecas vienlÄ«dz uz sievietÄ“m, kÄ arÄ« uz vÄ«riešiem. Jo vai gan bez vÄ«riešu klusÄ“jošas piekrišanas vai pat atbalsta, mÅ«sdienu sieviete, nosacÄ«ti nosauksim viņu par “Rietumu nominÄlo sievieti', varÄ“tu nošÄ¼Å«kt lÄ«dz turienei, kur viņa ir?! Vai ne vÄ«riešiem bÅ«tu jÄuzņemas atbildÄ«ba par savu sievu un meitu dzÄ«vi?
JÄ, kÄdÄ stÄvoklÄ« tad viņa ir? Un kÄ tas apdraud sabiedrÄ«bas pastÄvÄ“šanu? Un kÄ tas apdraud viņu pašu?
LÅ«k, uz šiem jautÄjumiem mÄ“Ä£inÄsim rast atbildi.
Kas tad raksturo “mÅ«sdienu Rietumu” sievieti atšÄ·irÄ«bÄ no viņas vecmÄmiņas vai vecvecmÄmiņas?
ŠÄ·iet, atšÄ·irÄ«bu ir vairÄk nekÄ kopÄ«ga.
Sieviete – darba zirgs? EkonomiskÄs neatkarÄ«bas cena
PirmkÄrt, mÅ«sdienu sieviete, neskatoties uz lielajÄm pÅ«lÄ“m un lÄ«dzekļiem, ko viņa ziedo savas Ärienes izmainÄ«šanai atbilstoši Holivudas ieviestajiem standartiem, tomÄ“r ir uzņēmusies darba zirga lomu. Ja viņas priekštecÄ“m dzÄ«vÄ“ galvenais bija Ä£imene, vÄ«rs, bÄ“rni, Ä£imenes ligzdiņas iekÄrtošana un uzturÄ“šana, tad tagad pÄrsvarÄ sievietÄ“m galvenais dzÄ«vÄ“ ir algotais darbs un karjera. (Šeit strikti jÄnodala jÄ“dzieni “darbs” un “algots darbs”. Sieviete, kura dzÄ«vo mÄjÄs un skaitÄs, ka “nestrÄdÄ”, parasti strÄdÄ daudz vairÄk par to, kura strÄdÄ algotu darbu. Bet, tas ir citÄdÄk, jo mÄjas darba augļi 100% tiek Ä£imenei, bet algotÄ darba – vien neliela daļa. PÄrÄ“jais – bosam. Toties boss atmetÄ«s NAUDU!)
Un tas arÄ« saprotams – viena no mÅ«sdienu sievietes galvenajÄm pazÄ«mÄ“m ir saucamÄ “ekonomiskÄ neatkarÄ«ba”, bet “neatkarÄ«bas” garants un stervozitÄtes balsts ir algotais darbs. Tas, ka uz šÄ«s “neatkarÄ«bas” altÄra tiek noziedots viss, kas bija un, jÄteic, paldies Dievam, vÄ“l ir palicis svarÄ«gs daudzÄm sievietÄ“m pasaulÄ“, proti – Ä£imene, bÄ“rni, attiecÄ«bas ar vÄ«ru, dzimta un tÄs nÄkotne, tauta un tÄs nÄkotne utt., viņai nav svarÄ«gi.
Jo – nebÅ«sim naivi un nemÄnÄ«sim sevi – cilvÄ“ks nevar vienlaicÄ«gi atrasties divÄs vietÄs. Ja vien nav apveltÄ«ts ar pÄrdabiskÄm spÄ“jÄm. Un – kÄds paradokss! – jo labÄka sieviete bÅ«s kÄ darbinieks, jo vairÄk laika, talanta, centÄ«bas un pūļu viņa veltÄ«s algotajam darbam, jo viņa bÅ«s draņķīgÄka kÄ sieva un mÄte. Saprotu, ka skan asi, bet – tÄ ir patiesÄ«ba. Jo cilvÄ“ka dzÄ«ve, laiks nav neierobežots resurss. Ja mÄ“s to iztÄ“rÄ“jam vienÄ vietÄ, citai nepaliek. Karjera nav savienojama ar Ä£imeni. PrioritÄtes...
TÄdēļ laiks, kurš tiek pavadÄ«ts darbÄ, pÄrsvarÄ ir vÄ“rtÄ“jams kÄ atrauts bÄ“rniem, Ä£imenei un mÄjai. Saprotams, ir situÄcijas, kad sievietei nav citas izejas kÄ bÅ«t par pelnÄ«tÄju. PiemÄ“ram, bÄ“rni ir, bet vÄ«ra nav. Vai – nav ne vÄ«ra, ne bÄ“rnu, ne Ä£imenes. Tikai dabiski rodas jautÄjums – kÄdēļ tÄ ir noticis? Dažreiz tam ir objektÄ«vi iemesli, bet – reti. PÄrsvarÄ saucamÄs “nepilnÄs” Ä£imenes, visbiežÄk – vientuļÄs mÄmiņas – ir vieglprÄtÄ«bas, bezatbildÄ«bas, izlaidÄ«bas un neaudzinÄšanas sekas.
TradicionÄli par vaininiekiem vienmÄ“r tiek uzskatÄ«ti vÄ«rieši. Un es viņus neattaisnoju. Bet raksts ir par vienu no iemesliem, kÄdēļ mÄ“s izzÅ«dam, un, lai rakstam bÅ«tu kÄda vÄ“rtÄ«ba, tam jÄbÅ«t objektÄ«vam.
Un objektÄ«vi ir tas, ka lielÄkÄ daļa Rietumu meiteņu un sieviešu liekas gultÄ ar vÄ«riešiem, kuri nav un nemaz neplÄno bÅ«t par viņu vÄ«riem. KÄ mÄ“dz teikt – hormoni spÄ“lÄ“... Vai vienkÄrši – lai bÅ«tu kÄ visÄm/visiem. AtkÄrtoju – teiktais neattiecas uz visÄm, bet uz vairumu. SituÄcijas mÄ“dz bÅ«t dažÄdas, un mans nolÅ«ks nebÅ«t nav kÄdu aizskart vai apvainot. Tikai Dievs zina un var izvÄ“rtÄ“t katru situÄciju. Es runÄju par tendencÄ“m un vispÄrizplatÄ«tÄm parÄdÄ«bÄm.
VÄ«riešiem, atklÄti sakot, emancipÄ“tÄs sievietes ir ļoti izdevÄ«gas. IespÄ“jams, tas ir viens no iemesliem, kÄdēļ viņi tÄs piecieš. Pat vairÄk – viņiem tÄs patÄ«k. Un, spriediet paši – kÄdēļ lai nepatiktu? LÅ«k, daži punkti:
1. Viņas ir ļoti pieejamas – agresÄ«vÄs, valdošÄs amerikÄņu subkultÅ«ras un Holivudas intensÄ«vÄs antitikumÄ«gÄs propagandas, kÄ arÄ« Rietumu sabiedrÄ«bÄ valdošÄs morÄles krÄ«zes dēļ jaunu sieviešu nevainÄ«ba un augsti morÄles standarti ir tikpat reta parÄdÄ«ba kÄ pleziozauri. StÄsta, ka viņi vÄ“l kaut kur esot, bet neviens nav redzÄ“jis.
Sieviešu morÄles lÄ«menis, vidÄ“ji, ir tik noslÄ«dÄ“jis, ka meitenes, šÄ·iet, no nevainÄ«bas pat kaunas. BÅ«t par viena vÄ«rieša sievieti mūža garuma izdodas vien retai daiÄ¼Ä dzimuma pÄrstÄvei. Un vairums no viņÄm to nemaz nevÄ“las. Dažas pat kolekcionÄ“ iespaidus un atklÄti lepojas ar kÄrtÄ“jÄ “partnera” iedabÅ«šanu gultÄ. Lai gan – nav jau grÅ«ti; arÄ« jaunekļiem un vÄ«riešiem ar “bremzÄ“m” ir pašvaki...
2. Viņas nav jÄapgÄdÄ. JÄ, jÄ, - un viņas ar to lepojas! Esmu dzirdÄ“jis, ka daudzas sievietes jau nonÄkušas tik tÄlu, ka neļauj vÄ«rietim izmaksÄt kafejnÄ«cÄ našÄ·i. Es pati! Starp citu, sauklis “Es pati!” varÄ“tu bÅ«t kÄdas feministiskas organizÄcijas moto. Tas labi raksturo šo nožēlojamo sieviešu - cilvÄ“ces kapraÄu psihisko stÄvokli. Bet, runÄjot par apgÄdi jeb sieviešu ekonomisko “neatkarÄ«bu”, jÄ – viņu “partneriem” tÄ ir ļoti izdevÄ«ga. NekÄdu saistÄ«bu, nekÄdu pienÄkumu! Te es esmu, un te manis nav. Tu pati tiksi galÄ! Un sieviete “tiek galÄ”.
Cik izdevÄ«ga šÄ« “ekonomiskÄ neatkarÄ«ba” ir sievietei... lai vÄ“rtÄ“ pati. Jo neatkarÄ«bas jau faktiski nav. EkonomiskÄs “neatkarÄ«bas” cena ir totÄla atkarÄ«ba no saucamÄ darba devÄ“ja, tÄ ir darbÄ, ceÄ¼Ä uz to un no tÄ pavadÄ«ta trešÄ daļa no mūža, tie ir zaudÄ“ti labÄkie, spÄ“kpilnie gadi. Bet ziemÄ – viss diennakts gaišais laiks. Cena ir svešu cilvÄ“ku (auklÄ«šu) vai valsts (bÄ“rnudÄrzu) izaudzinÄti bÄ“rni, tÄ ir mūžīgi slimojošs mazulis, kurš dÄrziÅ†Ä atkal un atkal aplÄ«p ar kÄdu infekciju. Jo nav dabiski kopÄ atrasties tik daudziem viena vecuma mazuļiem, Ä¢imenÄ“s tÄ nav.
Toties ieguvums ir visai ievÄ“rojams – sieviete pati var apmaksÄt savus komunÄlos tÄ“riņus, degvielu, automašÄ«nas lÄ«zingu, stÄvvietu, kÄdu kredÄ«tu, kosmÄ“tikas lietas, apģērbu un vÄ“l šo to. Pati. VÄ“l viņa paretam var doties kÄdÄ ceļojumÄ. Uz Ä’Ä£ipti, piemÄ“ram. Un nevienam viņai nav jÄatskaitÄs, ko viņa tur dara.
Ja viņa vÄ“las, tad var nopirkt vietÄ“jo alfonso, kuram tas savukÄrt ir dubultizdevÄ«gs darÄ«jums. Viņš uz brÄ«di var tikt vaÄ¼Ä no sava seksuÄlÄ sasprindzinÄjuma un nedaudz nopelnÄ«t, bet mÅ«su Ne-atkarÄ«gÄ sieviete Pati par Savu naudu dabÅ« mazliet melnÄ«gsnÄ“jas eksotikas. Citreiz vairÄk, citreiz – mazÄk. MinÄ“tais vairÄk attiecas uz padzÄ«vojušÄm sievietÄ“m, kuras vÄ“l grib seksu. Esmu dzirdÄ“jis daudz stÄstu no aculieciniekiem par Rietumu sieviešu uzvedÄ«bu saulainajos kÅ«rortos. ArÄ« pats redzÄ“jis. KÄds kauns!
Bet kaut kÄda loÄ£ika, taisnÄ«gums tajÄ visÄ ir. Savu jaunÄ«bu, skaistumu, laiku un lielÄko daļu enerÄ£ijas viņas ir atdevušas nevis vÄ«ram un bÄ“rniem, bet savam bosam, pretÄ« saņemot naudu. Tagad viņÄm, izņemot naudu, nekÄ cita nav. Tad arÄ« nÄkas pirkt to, ko par naudu var nopirkt, un tas patiešÄm nav daudz. MÄ«lošus bÄ“rnus, uzticamu un cieņpilnu vÄ«ru nopirkt vairs nevar – laiks ir iztÄ“rÄ“ts, vilciens – aizgÄjis. Atlicis tikai tas, ko var nopirkt, tÄtad tas, ko mÄ“s saucam par “pÄ“rkamu”. Un tas patiešÄm nav nekas vÄ“rtÄ«gs...
3. Viņas ir seksuÄlas. Šis gan varÄ“tu bÅ«t pirmÄ punkta apakšpunkts, bet izdalÄ«šu atsevišÄ·i.
Nav šaubu, ka Rietumu sabiedrÄ«bÄ viens no ievÄ“rojamÄkajiem aiz naudas kulta ir seksa un jaunÄ«bas kults. CilvÄ“ku pūļi apjÅ«smo vecmÄmiņas, kuras puskailas dejo un dzied uz skatuves. Saprotams, ka tas nav nejauši.
Visi kulti tiek radÄ«ti, un, ja kÄds domÄ, ka uz pasaules kÄdi procesi notiek nejauši, maldÄs. Katrai idejai ir autors vai vismaz medijs, kurš to saņem un pasniedz sabiedrÄ«bai. TÄ gan bÅ«s neliela novirzÄ«šanÄs no tÄ“mas, bet tomÄ“r “par lietu”. TÄtad – par jaunÄ«bas kultu.
Lai labÄk varÄ“tu izprast, kÄdēļ tÄds vajadzÄ«gs, kurp tas ved un ko nodara cilvÄ“kiem, vÄrdu sakot – lai saprastu kulta mÄ“rÄ·i, palÅ«kosimies uz tÄ piekopšanas sekÄm:
Žurkas skrējiens
a) ir izjaukts dabiskais cilvÄ“ka mūža dalÄ«jums periodos – bÄ“rnÄ«ba (bezrÅ«pÄ«ba), jaunÄ«ba (mÄcÄ«bas), briedums (darbs, Ä£imene, bÄ“rni), vecumdienas (laika veltÄ«šana sev, pÄrdomas par eksistenciÄliem jautÄjumiem, gatavošanÄs uz pÄrcelšanos nÄkamajÄ dzÄ«vÄ“ utt.). SistÄ“ma, kurÄ mÄ“s dzÄ«vojam, ir ieinteresÄ“ta, lai mÄ“s nepÄrtraukti atrastos saucamajÄ “žurkas skrÄ“jienÄ” - ritenÄ«, pa kuru skrien, bet nekur neaizskrien. KamÄ“r tu skrien, tu griez riteni. Tev ir darbošanÄs ilÅ«zija, bet faktiski tu skrien uz vietas. Bet – tu esi aizņemts. Tev nav laika padomÄt par to, no kurienes tu nÄc, ko tu šeit vispÄr dari un kurp tu ej. DomÄju, ka šis ir viens no galvenajiem vÄveres riteņa mÄ“rÄ·iem – neļaut cilvÄ“kam atjÄ“gties. Skrien, skrien, un skat! - jau dzÄ«ve pagÄjusi! Bet tu tikai vÄ“l taisÄ«jies dzÄ«vot! RÄ«t! Bet – nekÄ; kapraÄi jau sÄkuši rakt bedri. Viss, zem dzÄ«ves tiek pavilkta svÄ«tra. TÄlÄk – viss Dieva rokÄs. Viņš vÄ“rtÄ“s bilanci.
PagaidÄm tu esi tas, kurš nosaka to, kÄda tÄ bÅ«s. Bet jaunÄ«bas kulta mÄ“rÄ·is ir novÄ“rst tevi no realitÄtes, no svarÄ«gÄm lietÄm un pievÄ“rst ilÅ«zijai – tam, ka tu vienmÄ“r bÅ«si jauns un nekad nepienÄks diena, kad šÄ« pasaule bÅ«s jÄatstÄj un jÄatskaitÄs par savu dzÄ«vi. Krampjaini turÄ“damies pie aizejošÄs jaunÄ«bas, cilvÄ“ks nav spÄ“jÄ«gs adekvÄti un skaidri spriest, nav spÄ“jÄ«gs pareizi sakÄrtot savas prioritÄtes. TÄ vietÄ, lai meditÄ“tu, lÅ«gtu Dievu, ceļotu vai pavadÄ«tu laiku ar mazbÄ“rniem, sirmais Rietumu kultÅ«ras adepts(e) sēž kosmÄ“tikas salonÄ vai pat plastiskÄs Ä·irurÄ£ijas centrÄ. Es šeit nesaku, ka nevajadzÄ“tu rÅ«pÄ“ties par Ärieni vai tÄ«šÄm justies vecam. Es runÄju par kultu. JaunÄ«bas kultu.
Mirsti... jauns
b) nemitÄ«ga pensijas vecuma palielinÄšana. Nav noslÄ“pums, ka Rietumos cilvÄ“ks tiek saukts un uzskatÄ«ts par “darbaspÄ“ku” un “nodokļu maksÄtÄju”. Sabiedriskajos medijos jau parÄdÄs materiÄli par to, ka cilvÄ“kiem vecums tagad iestÄjas vÄ“lÄk, attiecÄ«gi - “darbaspÄ“ka” kategorijÄ viņš ietilpst ilgÄk. Pats redzÄ“ju. Nu ko – saprotami; valstij uzturÄ“t pensionÄrus ir ekonomiski neizdevÄ«gi. TÄdēļ vajag iedvest cilvÄ“kam, ka viņš ir un bÅ«s jauns un viņam jÄstrÄdÄ algots darbs visu mūžu. Un pÄ“kšÅ†i – vai! Nomira! KÄds malacis – lÄ«dz pÄ“dÄ“jam bija ierindÄ! VÄrdu sakot – vergoja. Jo tikai nedaudziem cilvÄ“kiem ir tÄ laime strÄdÄt “sirdsdarbu”, pÄrÄ“jie strÄdÄ par naudu. CilvÄ“kam, kurš nomiris darbÄ, pensija nav jÄmaksÄ.
LÅ«k, kÄpÄ“c mūžīgi jÄbÅ«t jaunam.
c) citi iemesli, piemÄ“ram, ekonomikas sildÄ«šana, sabiedrÄ«bas sociÄlÄs struktÅ«ras graušana, Ä£imenes institÅ«ta vÄjinÄšana utt., bet tÄ ir atsevišÄ·as tÄ“mas. MÄ“s runÄjam par rietumu sievietes degradÄciju kÄ sabiedrÄ«bas fiziskas izzušanas vienu no iemesliem, un jaunÄ«bas kultu kÄ vienu no degradÄcijas sastÄvdaļÄm.
Nav Ä£imenes – nav sabiedrÄ«bas
4. Viņas nav Ä£imeniskas un neuzstÄj uz Ä£imenes dibinÄšanu. Viegli pieejamas bez jebkÄdÄm saistÄ«bÄm.
ArÄ« tas vÄ«riešiem ir ļoti Ä“rti un patÄ«kami. Vairumam vÄ«riešu, es domÄju. Bet šÄdu uzskatu bÄ«stamÄ«ba sabiedrÄ«bai ir vislielÄkÄ. Jo visiem zinÄms, ka Ä£imene ir sabiedrÄ«bas pamatšÅ«niņa. Nav Ä£imenes – nav sabiedrÄ«bas. Lai gan tiek veikti pÄ“tÄ«jumi un eksperimenti bezÄ£imeņu sabiedrÄ«bas veidošanÄ, es par tÄdu nerunÄju. SÄ“klu banka, sievietes – inkubatori utt. Brrr – es nudien negribÄ“tu tÄdÄ dzÄ«vot! Raksta tÄ“ma ir sieviešu loma Rietumu sabiedrÄ«bas izzušanÄ, bet viena no tradicionÄlajÄm, kristÄ«gajÄm Rietumu sabiedrÄ«bas vÄ“rtÄ«bÄm ir Ä£imene.
VispÄr ar tÄ sauktajÄm “Rietumu vÄ“rtÄ«bÄm” tagad ir liels sajukums, jo arÄ« dažÄdi citu “vÄ“rtÄ«bu” piekopÄ“ji, piemÄ“ram, pederasti un lesbietes, atsaucas uz šÄ«m vÄ“rtÄ«bÄm. Te gan sanÄk liela putra, jo tradicionÄli Rietumu vÄ“rtÄ«bas ir bijušas kristÄ«gas, kas viennozÄ«mÄ«gi izslÄ“dz dažÄdu perversiju reklamÄ“šanu, popularizÄ“šanu un legalizÄ“šanu. Diemžēl tas pašlaik notiek publiskajÄ telpÄ, politikÄ un mÄkslÄ. VajadzÄ“tu tomÄ“r skaidri nodefinÄ“t, kas mÅ«sdienÄs oficiÄli tiek uzskatÄ«ts par “Rietumu vÄ“rtÄ«bÄm”. CitÄdi ir haoss.
Nu, lÅ«k, šÄ« emancipÄ“tÄ sieviete ne visai grib Ä£imeni. Ne vairÄk kÄ viņas “partneris”. Jo viņa ir gudra, šÄ«, piedodiet, sterva. Viņa saprot, ka Ä£imene – tie ir pienÄkumi. Ä¢imene – tie ir bÄ“rni. BÄ“rni – tie ir izdevumi un, iespÄ“jams, sabojÄta figÅ«ra. Bet viņa nevar atļauties sev bojÄt figÅ«ru, jo tad viņa vairs neizskatÄ«sies tik seksuÄla, iekÄrojama. Uz viņu sÄks mazÄk mest acis vÄ«rieši, bet bez tÄ viņa iztikt vairs nevar. Jau no mazotnes viņa ir pieradusi/pieradinÄta sevi izrÄdÄ«t visiem. Ja viņai vairs nebÅ«s tik šmaugs viduklÄ«tis, tad, vismaz LatvijÄ droši, samazinÄsies viņas “konkurÄ“tspÄ“ja darba tirgÅ«”.
Bet – pats galvenais Ä£imenes dzÄ«ves mÄ«nuss - viņa vairs nevarÄ“s “dzÄ«vot sev”, “pilnveidot sevi”, “realizÄ“t savu aicinÄjumu”, “attÄ«stÄ«ties kÄ personÄ«bai” utt. TÄ vietÄ bÅ«s negulÄ“tas naktis, vizÄ«tes pie pediatra, “pamperi” utt. Aste bluÄ·Ä«. To, ka šÄ« jau arÄ« ir tÄ “personÄ«bas attÄ«stÄ«šana” un Ä«stÄ dzÄ«ves skola, mÅ«su emancipÄ“tÄ Rietumu sieviete nesaprot. Viņa ir gudra, bet ne tik. Viņa ir gudra citÄ lÄ«menÄ«, tÄ teikt. Viņa mÄk “iekÄrtoties”. IespÄ“jams, ka tas nemaz nebÅ«tu slikti, ja sieviete šÄ«s prasmes izmantotu pareizÄ virzienÄ. PiemÄ“ram, izvÄ“loties savu dzÄ«vesbiedru un dodot priekšroku godÄ«gam, uzticamam un dievbijÄ«gam cilvÄ“kam, tÄdam, kas nepievils. Bet – nÄ“!
Galvenais - iekÄrtoties
Savu dabas (Dieva) doto prasmi iekÄrtot savu dzÄ«vi nominÄlÄ Rietumu sieviete izmanto pavisam citÄ virzienÄ. Ar tehnoloÄ£iju attÄ«stÄ«bu, valstiskÄs sistÄ“mas un tÄs aparÄta uzburbšanu ir radušÄs daudzas “darba” vietas, kur var nodarboties ar tÄ saucamo “figņu” un saņemt nesliktu atalgojumu. SistÄ“ma dÄsni atalgo tos, kas viņai kalpo. Sieviete ir labs kadrs, jo neuzdod liekus jautÄjumus, apzinÄ«gi izpilda, ko darba devÄ“js liek. ArÄ« tad, ja tas ir neÄ“tiski, netaisnÄ«gi vai amorÄli. Jo viņas dabÄ ir ieprogrammÄ“ta tieksme pakļauties.
Tikai nožēlojami ir tas, ka emancipÄ“tÄ sieviete – sterva pakļaujas nevis savam tÄ“vam, bet apprecoties – vÄ«ram, bet gan bosam, kurš viņai maksÄ naudu. Starp citu, iespÄ“jams, ka stingras stÄjas un morÄles trÅ«kums ir viens no iemesliem, kÄdēļ LatvijÄ ir tik daudz sieviešu – tiesnešu. Ar viņÄm vieglÄk manipulÄ“t. Viņas, tÄ“laini runÄjot, “pagulsies apakšÄ” jebkurai netaisnÄ«bai, ja tÄs nesÄ“js bÅ«s stiprÄks, autoritatÄ«vÄks vai...labi samaksÄs. Tiesa gan, kÄ liecina novÄ“rojumi, arÄ« daudzi Latvijas tiesneši – vÄ«rieši ir zaudÄ“juši stÄju un kļuvuši lÄ«dzÄ«gi savÄm kolēģēm – glumi, merkantili un netaisnÄ«gi. Bet tas jau ir cits stÄsts.
Trauksmes zvans
Šis raksts nav teorija vai prÄtojumi. Tas ir brÄ«dinÄjums un aicinÄjums pÄrvÄ“rtÄ“t savu vÄ“rtÄ«bu skalu – vai tik tÄs augšgalÄ nav ielavÄ«jušÄs vÄ“rtÄ«bas, kurÄm vieta bÅ«tu pašÄ apakšÄ. MÄ“s strauji izmirstam. Lai tauta vai nÄcija neizmirtu, Ä£imenÄ“ ir jÄbÅ«t vidÄ“ji 2,1 bÄ“rnam. Tad demogrÄfijas koeficients bÅ«s nulle. Bet cik daudz ir jaunu cilvÄ“ku, kuri nemaz neplÄno ne laulÄ«bu, ne bÄ“rnus? Bet viņi aizmirst jeb neiedomÄjas par vienu – ja viņu vecÄkiem bÅ«tu tÄdi paši uzskati, tad arÄ« viņu nebÅ«tu...
PÄ“dÄ“jÄ paaudze
Pat savÄ apkÄrtnÄ“ es redzu, kÄ izzÅ«d dzimtas. Dzimtas, kuras pastÄvÄ“jušas simt un vairÄk gadus, kuras pÄrdzÄ«vojušas karus, trÅ«kumu, sÄ“rgas, badu un dažÄdus režīmus. Bet šo laiku - mežonÄ«gÄ kapitÄlisma, mantkÄrÄ«bas orÄ£iju un netaisnÄ«bas apogeja laiku nepÄrdzÄ«voja. Un nevainojiet visÄ valsti un tÄs pÄrvaldÄ«tÄju nelietÄ«gÄs aktivitÄtes, vai, gluži otrÄdi – noziedzÄ«gÄs pasivitÄtes. NefokusÄ“jaties uz neliešiem. Viņiem sava dzÄ«ve un sava alga, bet mums – sava.
Ja nenotiks garÄ«ga pamošanÄs, apziņas un uzskatu reformÄcija, mÄ“s izmirsim. Un nebÅ«s vainÄ«gs ne Putins, ne Tramps, ne Kim ÄŒens. ArÄ« bÄ“gļi – nÄ“. Viņi ir tikai bandinieki ļaunÄ spÄ“lÄ“, kuras likme ir ne vien mÅ«su tautas, bet arÄ« milzÄ«gas cilvÄ“ces daļas pastÄvÄ“šana. Sagraut, iznÄ«cinÄt sabiedrÄ«bu var ļoti viegli – sagraujot Ä£imeni, sakropļojot veselÄ«gus uzskatus par dzimumu lomu vai pat samainot tÄs, demoralizÄ“jot jaunatni. Pie tÄ aktÄ«vi strÄdÄ gan izglÄ«tÄ«bas sistÄ“ma, gan likumdošana, gan bÄriņtiesas, gan masu mÄ“diji, gan saucamie kultÅ«ras darbinieki. Bet... ja jaunatne tiks demoralizÄ“ta, mums nav nÄkotnes.
LÄ«Ä·a plankumi Latvijas miesÄ
KÄ lÄ«Ä·a plankumi dažkÄrt parÄdÄs uz vÄ“l dzÄ«va cilvÄ“ka miesas, tÄ Latvijas laukos melnÄ“ pamestas mÄjas un pat veseli ciemati, bet Latvijas pilsÄ“tÄs – tukši daudzdzÄ«vokļu nami ar plÄksnÄ“m aizklÄtiem, tumšiem logiem. Vai tas ir neatgriezeniski? Vai tajos atkal kÄdreiz spÄ«dÄ“s gaisma un atskanÄ“s bÄ“rnu Äalas vai sadzÄ«viskas rosÄ«bas skaņas? Tas atkarÄ«gs no mums.
Protams, pamestÄ«bas vienÄ«gais iemesls nav sieviešu degradÄcija, kuru, lai bÅ«tu skaistÄk, nosaukuši svešvÄrdÄ – emancipÄcija, feminizÄcija un vÄ“l nez kÄ. VÄ“l ir valsts vadÄ«tÄju piekopta zemiskÄ ekonomiskÄ un sociÄlÄ politika un citi iemesli. Un tomÄ“r - veco, pÄrtikušo rietumvalstu pieredze liecina, ka izvirst un izmirst arÄ« nebÅ«t ne tÄs nabadzÄ«gÄkÄs valstis. Lai gan – varbÅ«t tÄs arÄ« ir nabadzÄ«gas. Jo tur valda gara un Ä“tikas, morÄles un ideÄlu nabadzÄ«ba. PalÅ«kojieties ielÄs – rietumeiropietes pat nevar atļauties sev nopirkt pietiekami apģērba, lai noslÄ“ptu savu kailumu. Nezin kÄdēļ, tradicionÄli par nabadzÄ«gÄm uzskatÄ«tÄs Austrumu valstÄ«s, sievietÄ“m krĚņam un pietiekamam apģērbam sanÄk...Un jÅ«s brÄ«nÄties, ka mÄ“s izzÅ«dam, bet viņi nÄk mÅ«su vietÄ?...
Nenodzīvot dzīvi veltīgi
Ir egoistu un egocentrisma laikmets. Tas tiek uzspiests un mÄkslÄ«gi kultivÄ“ts. Ha! It kÄ ar cilvÄ“ka dabisko, iedzimto egoismu vÄ“l bÅ«tu par maz! Pat žurnÄlu, skat, izdevuši - “Egoiste”... Un visvieglÄk šim spiedienam pakļaujas tieši sievietes.
Bet savam dÄrgajam lasÄ«tÄjam/lasÄ«tÄjai es vÄ“los atgÄdinÄt seno teicienu: kas dzÄ«vojis ir tikai sev, tas dzÄ«vojis ir velti...
Lai mums izdodas!
*RakstÄ lietots tautÄ plaši lietots, bet neliterÄrs vÄrds “stervozitÄte”, lai labÄk izteiktu domu – sieviete, kura atstÄjusi savu sÅ«tÄ«bu, varÄ“tu pat teikt – misiju bÅ«t par sievu, mÄti un Ä£imenes pavarda sargÄtÄju un uzņēmusies vÄ«rieša lomu, uzvedÄ«bu, apģērbu un manieres, ir kÄ sterva, t.i. - maita, t.i. - kaut kas, kas bijis reiz dzÄ«vs, bet tagad beigts un sÄcis bojÄties. Atrasties maitas tuvumÄ ir gandrÄ«z neiespÄ“jami. KÄ spilgtu piemÄ“ru varÄ“tu minÄ“t dažas sievietes – politiÄ·es. NeattiecinÄt uz sievietÄ“m, kuras nav realizÄ“jušÄs objektÄ«vu iemeslu dēļ.
Raksts no sÄ“rijas “Anguis in herba” (Čūska zÄlÄ“)
P.S. Raksta tapšanas dienÄ autors piedzÄ«voja dramatisku atgadÄ«jumu uz šosejas. KÄds jauneklis nepieskaitÄmÄ«bas stÄvoklÄ« nežēlÄ«gi sita padzÄ«vojušu vÄ«ru. Incidents norisinÄjÄs uz braucamÄs daļas, satiksme tika bloÄ·Ä“ta. NEVIENS no apstÄjušamies automašÄ«nu vadÄ«tÄjiem neizkÄpa no savas automašÄ«nas un neapturÄ“ja nežēlÄ«go izrÄ“Ä·inÄšanos. Pat vairÄk – kad sasistais vÄ«rietis, meklÄ“jot palÄ«dzÄ«bu, iekÄpa garÄmbraucošÄ automašÄ«nÄ un lÅ«dza aizvest uz policiju, viņš tika rupji nolamÄts un izgrÅ«sts ÄrÄ. Jaunais vÄ«rietis pie stÅ«res savu komfortu vÄ“rtÄ“ja augstÄk par sveša cilvÄ“ka veselÄ«bu vai pat dzÄ«vÄ«bu. ArÄ« pÄrÄ“jais autovadÄ«tÄju bars sÄ“dÄ“ja drošÄ«bÄ – katrs savÄ automašÄ«nÄ vai autobusÄ.
VarbÅ«t šeit arÄ« ir atbilde uz sieviešu vÄ«rišÄ·ošanÄs iemesliem? VienkÄrši - vÄ«rieši ir kļuvuši par lupatÄm!
Bet tas jau bÅ«s cits stÄsts...