Menu
Pilnā versija

Iesaki rakstu:
Twitter Facebook Draugiem.lv

Politiskās partijas “Likums un kārtÄ«ba” lÄ«deris Aldis Gobzems pÄ“c svÄ“tkiem sociālajās vietnÄ“s publicÄ“ja attÄ“lu, kurā redzams ar lielu dzeltenu Dāvida zvaigzni pie krÅ«tÄ«m. Nākamajā dienā Gobzems jau pārpublicÄ“ja bildi no Krievijas TEFI balvas piešÄ·iršanas ceremonijas, kurā aktierim Jegoram Berojevam, saņemot balvu, pie žaketes atloka arÄ« bija piestiprināta šÄ« zvaigzne.

Tā kā dzeltenā zvaigzne cieši saistÄ«ta ar ebreju traģēdiju Otrā pasaules kara laikā (holokaustu), tad pret šÄ«s zvaigznes izmantošanu (zaimošanu) sacÄ“lās pamatÄ«gs un, atzÄ«sim, pamatots sašutuma vilnis. To nosodÄ«ja arÄ« dažādas ebreju organizācijas. Skaidrs, ka grÅ«ti atmest emocijas, pieskaroties tāda mÄ“roga traģēdijai, kāda bija holokausts, bet mÄ“Ä£ināsim. Tas gan ir divtik grÅ«ti, jo uz holokausta fona jebkura analoÄ£ija izskatās ne tikai nekorekta, bet pat derdzÄ«ga.

TomÄ“r vispirms pamÄ“Ä£ināsim saprast, kāpÄ“c šÄ« dzeltenā zvaigzne pÄ“kšÅ†i aktualizÄ“jusies (ne jau Gobzems un Berojevs vienÄ«gie)? AtzÄ«sim taču, ka nekas ne no kā nerodas un tikai pasaules procesus neizprotoši konspirologi dzÄ«vo svÄ“tā pārliecÄ«bā, ka jebko var noorganizÄ“t uz lÄ«dzenas vietas, bez dziļāka pamata, no viena centra, izmantojot “modernās polittehnoloÄ£ijas” un “lielu” naudu. PÄ“diņas šeit tāpÄ“c, ka šajās konspirācijās nekad nekas netiek konkretizÄ“ts ne par tehnoloÄ£ijām, ne naudu.

Dzeltenā Dāvida zvaigzne masu apziņā iemieso cilvÄ“ku nodalÄ«šanu atsevišÄ·Äs kastās. NodalÄ«šanu tajos, kuri var iet pa ietvi, un tajos, kuriem jāiet pa brauktuves maliņu. Krišjāņa Kariņa (tāpat kā Krievijas) valdÄ«bas pieņemtie lÄ“mumi, kuri nosaka, ka daļa cilvÄ“ku, uzrādot speciālu caurlaidi - tā dÄ“vÄ“to covid sertifikātu, - drÄ«kst sÄ“dÄ“t kafejnÄ«cās un restorānos, apmeklÄ“t teātrus un koncertus, bet otra daļa, kurai šis sertifikāts nav, to nedrÄ«kst, zināmā veidā sabiedrÄ«bu sadala.

NeieslÄ«gsim diskusijā par to, vai tā ir vai nav segregācija. VÄ“lreiz atkārtoju, ja kaut kas sabiedrÄ«bā piepeši sāk asociÄ“ties ar dzeltenām zvaigznÄ“m, ar uzrakstiem - “Tikai baltajiem”, “ausvaisiem” un tamlÄ«dzÄ«gām lietām, tad tam ir zināms pamats. Ne jau kaut kādi mistiski ļaundari KremlÄ«, Negevas tuksneša pazemes bunkurā vai Piektās avÄ“nijas penthausā ar skatu uz Centrālo parku izdomāja, ka tagad palaidÄ«sim masās ideju par dzelteno zvaigzni.

Ne velti pieminu konspirāciju teoriju pamatideju un vienlaikus vājo punktu - pārliecÄ«bu, ka eksistÄ“ kāds mistisks centrs, kurš Ä£enerÄ“ un vada ideju plÅ«smas. Ja mÄ“s šo konspiroloÄ£isko pasaules redzÄ“jumu noraidām, tad konkrÄ“tajā gadÄ«jumā jāatzÄ«st, ka dzeltenās zvaigznes piesaukšanai ir objektÄ«vs pamats, un tas ir jau pieminÄ“tais lÄ“mums, kas nenoliedzami cilvÄ“kus šÄ·iro. Vienalga kā to nosauc.

Kā tviterÄ« raksta jauno konservatoru (nejaukt ar lÄ«dzÄ«ga nosaukuma partiju) aktÄ«vists Jāzeps Baško: “Dāvida zvaigznes aizstāvÄ«bā metas katrs, kuram ir brÄ«vs brÄ«dis, jo kur vÄ“l vieglāk nopelnÄ«t ātros tikuma signalizÄ“šanas punktus, kā norādot uz antisemÄ«tismu! Tikai antisemÄ«tisma tur nav. Norāde ir uz visiem zināmu iedzÄ«votāju šÄ·irošanas simbolu no drausmÄ«gās 20. gs. vÄ“stures.”

Dāvida zvaigzne ir “visiem zināms” iedzÄ«votāju šÄ·irošanas simbols “no drausmÄ«gās 20. gadsimta vÄ“stures”, un, tiklÄ«dz parādās šÄ·irošana, tā arÄ« sabiedrÄ«bas kolektÄ«vajā zemapziņā, kā kaut kā nepieņemama simbols, uzlec šÄ« zvaigzne. Turklāt nav svarÄ«gi, ar kādiem nodomiem šÄ·irošana tiek sākta, jo pašiem šÄ·irošanas entuziastiem šie nodomi vienmÄ“r šÄ·iet visgaišÄkie. Baško turpina: “Sašutuma [par Dāvida zvaigznes zaimošanu] Ä«stais cÄ“lonis ir neatzÄ«šana, ka pastāv ceļu lÄ«dzÄ«bas. Un, lai to neatzÄ«tu, tiek pateikts, ka pašreizÄ“jais stāvoklis nesakrÄ«t ar vÄ“sturisko galapunktu [holokostu].”

Tātad runa ir par “ceļa lÄ«dzÄ«bu”. Par to, ar ko tas sākas. Bet sākas ar to, ka noteiktas iedzÄ«votāju grupas nedrÄ«kst apsÄ“sties uz soliņa vai iet pa ietvi. Ieiet restorānā un sÄ“dÄ“t blakus izredzÄ“tajiem. Tas ir tikai ceļa sākums. Tad, kad tie paši Dāvida zvaigznes aizstāvji cilvÄ“kus ar nacionāliem uzskatiem bez kautrÄ«bas apsaukā par naciÄ·iem, viņi jau arÄ« nedomā, ka šie cilvÄ“ki bÅ«tu gatavi rÄ«t no rÄ«ta iet kādu šaut. Viņi vienkārši vÄ“rš uzmanÄ«bu uz iespÄ“jamā ceļa lÄ«dzÄ«bu.

Kā galvenais arguments šo analoÄ£iju nekorektumā tiek piesaukta ebreju, geju, melnādaino nespÄ“ja mainÄ«t savu iedzimto marÄ·Ä“jumu, kamÄ“r nevakcinÄ“tie pavisam viegli var aiziet novakcinÄ“ties un atkal iet ar augstu paceltu galvu pa ietvi, nevis brauktuves maliņu. Šis arguments pirmajā brÄ«dÄ« šÄ·iet neapgāžams. KamÄ“r netiek uzdots jautājums - bet kāpÄ“c ir cilvÄ“ki, kuri ne par ko nav gatavi potÄ“ties? Nav ar koku uz vakcinācijas centru aizdzenami. Nav svarÄ«gi, cik viņu ir - 30%; 10% vai 5%. Nav arÄ« svarÄ«gi, kādu Ä«patnÄ«bu dēļ viņi tā rÄ«kojas.

Tieši tāpat kā nav svarÄ«gi, kāpÄ“c LGBT+ cilvÄ“ki nevÄ“las bÅ«t normālās attiecÄ«bās. Tā ir viņu pašu darÄ«šana, un restorāns, kurš uzliktu plāksnÄ«ti pie durvÄ«m “gejiem ieeja aizliegta”, izpelnÄ«tos pamatotu sabiedrÄ«bas nosodÄ«jumu. Diemžēl pret Kariņa valdÄ«bas lÄ“mumu nav šÄdas attieksmes. Pat vÄ“l vairāk. Sociālajos tÄ«klos jau parādÄ«jušies derdzÄ«gi ieraksti, kur cilvÄ“ki nekautrÄ“joties plātās, kā izbaudÄ«juši ekskluzivitātes sajÅ«tu, Ä“dot restorāna iekštelpās, kamÄ“r “plebejiem” nācies sÄ“dÄ“t uz ielas.

Ja kāds šajā brÄ«dÄ« teiks, ka tās ir nesalÄ«dzināmas lietas, tad viņš tikai mÄ“Ä£inās sev iestāstÄ«t, ka ar viņu pašu viss ir kārtÄ«bā, tikai tie citi ir ar āža kājām un spalvainu asti. “Latvijas vidÄ“jais aritmÄ“tiskais intelektuālis tā arÄ« nav sapratis 20. gs. galveno mācÄ«bu par cilvÄ“ka dabu - visas sastāvdaļas, kas nepieciešamas, lai kļūtu par totalitāra režīma aizrautÄ«gu ieviesÄ“ju, mÄ«t ikvienā pieaugušÄ cilvÄ“kā - arÄ« tevÄ«,” raksta Baško, un šajā secinājumā viņam var piekrist par visiem 100%. Var iet vÄ“l tālāk - 21. gadsimta lielākais mÄ«ts ir tas, ka cilvÄ“ki (vismaz izglÄ«totākie) ir tiktāl attÄ«stÄ«jušies, ka viņiem demokrātisms un tolerance ir tik dziļi sirdÄ«, ka nekāds atkritiens totalitārismā vairs nav iespÄ“jams.

PatiesÄ«ba ir daudz skumjāka, un par to viegli pārliecināties, sekojot tendencÄ“m sociālajos tÄ«klos. Pārliecinoši dominÄ“ uzskats, ka pretÄ“jai pusei jāaizbāž mute, un mana uzskata diktatÅ«ra (ne tik tiešÄ formulÄ“jumā) ir atbalstāma, jo iestājas taču par visu labo. ŠÄ« bÄ«stamā uzskata izplatÄ«bu ārkārtÄ«gi veicina (manuprāt, daudzi to nenovÄ“rtÄ“) pārliecÄ«ba, ka pretÄ“jā pusÄ“ darbojas apzināti ļaundari, kurus vada slikti nolÅ«ki.

KāpÄ“c tas ir tik svarÄ«gi? TāpÄ“c, ka, tiklÄ«dz saproti, ka visi jau grib tikai to labāko, bet katram šÄ« “labuma” izpratne ir atšÄ·irÄ«ga, tā zÅ«d paštÄ«ksminošÄs pareizÄ«bas ekskluzivitāte un pamatojums citiem aizbāzt mutes. Proti, zÅ«d morālais pamats (Kanta kategoriskais imperatÄ«vs) vÄ“lmei ieviest [sava] pasaules redzÄ“juma monopolu vai, vienkāršÄ valodā runājot, - diktatÅ«ru.

Atgriežoties pie virsrakstā minÄ“tā jautājuma, atbilde ir gaužām vienkārša. Tieši Kariņa valdÄ«bas pieņemtie lÄ“mumi par iedzÄ«votāju šÄ·irošanu bija galvenais iemesls dzeltenās zvaigznes kā dalÄ«šanas simbola aktualizācijai. LÄ«dz ar to atbildÄ«ba par Dāvida zvaigznes nelietÄ«gu valkāšanu ir primāri jāuzņemas premjeram Kariņam, un tikai pÄ“c tam var sākt vÄ“rtÄ“t citu personu sekundāro atbildÄ«bu.

Pārpublicēts no neatkariga.nra.lv

Novērtē šo rakstu:

0
0