Mazas pÄrdomas par manu tautu
Dabas bÄ“rns · 14.07.2016. · Komentāri (39)DabÄ viss ir pakļauts cikliskumam. Kaut kas rodas, attÄ«stÄs, sasniedz spÄ“ju maksimumu (uzplaukumu), tad noplok, lÄ«dz kÄdÄ brÄ«dÄ« izzÅ«d pavisam.
Sava cilvÄ“ka mūža ietvaros mÄ“s varam novÄ“rot, kÄ šÄdam cikliskumam ir pakļauts, piemÄ“ram, diennakts ritms, gadalaiku maiņa, viengadÄ«gu augu attÄ«stÄ«ba gada ietvaros, daudzgadÄ«gu augu attÄ«stÄ«ba vairÄku gadu ietvaros, tÄpat tam ir pakļauts arÄ« cilvÄ“ka mūžs.
Šos novÄ“rojumus mÄ“s varam ekstrapolÄ“t attiecÄ«bÄ uz visu pÄrÄ“jo Ärpus cilvÄ“ka mūža skalas izejošo. Ir lietas un parÄdÄ«bas, kas ir garÄkas par cilvÄ“ka mūžu, taÄu mÄ“s varam novÄ“rot to atrašanos dažÄdÄs cikla attÄ«stÄ«bas stadijÄs. Pavisam vienkÄršs piemÄ“rs – daudzus gadsimtus vecie ozoli. VÄ“l piemÄ“rs - dzÄ«vnieku sugas, kas kÄdreiz ir mitušas uz zemeslodes, taÄu tagad to vairs nav vai arÄ« vÄ“l ir, taÄu stipri apdraudÄ“tÄ stÄvoklÄ«.
Gana droši var apgalvot, ka tÄdam pašam cikliskumam ir pakļautas valstis un tautas. VÄ“sture min pÄ“tÄ«jumus par senu tautu, pat veselu civilizÄciju uzplaukumu, norietu un izzušanu.
Atvainojos par varbÅ«t vienkÄršoti banÄlo ievadu, taÄu, pirms iet tÄlÄk un dziļÄk pÄrdomÄs, šÄ·ita svarÄ«gi šo pateikt. Jo tieši šÄdÄs kategorijÄs esmu domÄjis par latviešu tautu. Kur tÄ ir pašlaik? Kas ar to notiek? Vai ir bijuši labÄki laiki? Ja ir bijuši, vai ir liecÄ«bas par šÄdiem laikiem?
Ir viennozÄ«mÄ«gi skaidrs, ka šÄ« brīža situÄciju latviešu tautai nekÄdi nevar saistÄ«t ar uzplaukumu, jo situÄcija Ir visnotaļ kÄ dziÄ¼Ä purvÄ. Notiek vispÄrÄ“ja degradÄcija, kas skar literatÅ«ru, mÄkslu, izglÄ«tÄ«bas sistÄ“mu. Trešdaļa miljona tautiešu tÄ saucamÄs neatkarÄ«bas laikÄ ir pametuši valsti. Valsts pÄrvaldÄ“ laimÄ«gi un trekni dzÄ«vo korupcijas astoņkÄjis.
NepiekrÄ«tu apgalvojumam, ka valsts pÄrvaldei ar tautu kÄ tÄdu neesot nekÄda sakara. ManuprÄt, ir - un kÄ vÄ“l. SituÄcija valsts pÄrvaldÄ“ atspoguļo tautas šÄ« brīža kolektÄ«vo apziņu, tÄdÄ“jÄdi apliecinot teiciena “tauta saņem tÄdu valdÄ«bu, kÄdu tÄ ir pelnÄ«jusi” patiesumu. Redzot, kas notiek apkÄrt, ir visnotaļ smieklÄ«gi šur un tur lasÄ«t vai dzirdÄ“t par “latviešu tautas izredzÄ“tÄ«bu”.
NepiekrÄ«tu arÄ« apgalvojumam, ka “pÄrkrÄsotajam komunistu režīmam”, kas tagad vada valsti, “nav tautÄ«bas”. TautÄ«bas un dzimuma nav cilvÄ“ka dvÄ“selei. TaÄu, atrodoties šeit uz zemes, lai arÄ« kÄdÄ ideoloÄ£iskÄ, reliÄ£iskÄ, sektantiskÄ, politiskÄ kustÄ«bÄ iesaistÄs indivÄ«ds, viņš pÄrstÄv konkrÄ“tu tautÄ«bu.
Izejot no visa iepriekš sacÄ«tÄ, ir pilnÄ«gi iespÄ“jams, ka latviešu tauta atrodas savÄ norietÄ. Tad pats par sevi rodas loÄ£isks jautÄjums – ja tas ir tÄ, vai tad ir bijis arÄ« uzplaukums?
Ja vien par uzplaukumu neuzskata tÄ dÄ“vÄ“tos “Ulmaņa laikus” (šÄ·iet pÄrÄk Ä«ss uzplaukuma periods visa attÄ«stÄ«bas cikla garumam), oficiÄlÄ vÄ“sture saka, ka ne. SaskaÅ†Ä ar oficiÄlo vÄ“sturi mÅ«su tautiņa dažÄdu svešu varu ietekmÄ“ ir kaut ko klusi bez pašapziņas savÄ nodabÄ rušinÄjusi, un tikai Jaunlatviešu kustÄ«ba 19. gadsimta 50.–60. gados varÄ“tu bÅ«t tÄds kÄ pirmais nopietnais pieteikums kaut kam lielÄkam par prastu veÄ£etÄ“šanu uz zemeslodes daudztautu globusa. TaÄu arÄ« tas pÄrklÄjas ar kopÄ“jÄ pesimisma šÄ¼akatÄm, radot (vai mÄkslÄ«gi veidojot?) iespaidu par latviešiem kÄ mūžīgajiem lÅ«zeriem, pabÄ“rniem vai Dieva bÄ“rnu padumjajiem pastariņiem.
TaÄu ir viena lieta, kas vismaz man jau gadu desmitus šajÄ sakarÄ nedod miera. Un tÄs ir latviešu Dainas.
MeklÄ“jot atbildes uz urdošiem eksistenciÄliem jautÄjumiem, dzÄ«vÄ“ ir nÄcies saskarties ar dažÄdÄm garÄ«gÄm kustÄ«bÄm, pieredzÄ“m; dažÄdu apstÄkļu dēļ ir nÄcies paviesoties arÄ« “sliekšÅ†a otrÄ pusÄ“”. ParadoksÄlÄ atziņa – nav rakstu, nav literatÅ«ras, kas cilvÄ“kam uz eksistenciÄlajiem jautÄjumiem varÄ“tu sniegt atbildes. Pat ja attiecÄ«go tekstu vÄrdi atbildes satur, sava prÄta ierobežotÄ«bas dēļ cilvÄ“ks tÄs nespÄ“j saprast. TomÄ“r, ja spÄ“j izkÄpt no ierobežojošÄ prÄta važÄm, cilvÄ“ks pats spÄ“j bÅ«t atbildÄ“. Tas ir tÄpat, kÄ nespÄ“t izdzert okeÄnu, taÄu varÄ“t okeÄnÄ brÄ«vi peldÄ“t. Un tad arÄ« sakrÄlie teksti pamazÄm “atveras” un kļūst saprotami.
Esmu pÄrliecinÄts, ka Dainas pieder pie pašiem sakrÄlÄkajiem cilvÄ“ces radÄ«tajiem garÄ«gajiem tekstiem. NocitÄ“šu šeit trÄ«s, kuras man šÄ·iet iepriekšÄ“jo apgalvojumu ļoti ilustrÄ“jošas.
SajÄja bramaņi
AugstajÄ kalnÄ,
SakÄra zobenus
SvÄ“tajÄ kokÄ.
Svētajam kokam
Deviņi zari,
Ik zara galÄ
Deviņi ziedi,
Ik zieda galÄ
Deviņas ogas.
Atskrēja bitīte
Paņēma vienu,
Aiznesa pie MÄras
ŠÅ«pulÄ“(i).
*********************
Divi dienas meÅ¾Ä gÄju,
It nenieka neredzēju;
Kad iegÄju trešo dienu,
Ieraug' zelta ozoliņ'.
Pie tÄ zelta ozoliņa
Sudrabiņa upe tek;
TÄs upÄ«tes maliņÄ
Dieva dēli pirti taisa.
Tur SaulÄ«te pÄ“rties gÄja
Ar visÄm jumpravÄm.
Dieva dēli garu lēja (meta),
ZÄbakos stÄvÄ“dami.
*********************
Man mÄmiņa šautru svieda,
Es iebÄ“gu lejiņÄ.
Tur atradu lejiņÄ
Zelta pirti kuroties.
Dieva dēli kūrējiņi,
Saules meitas pērējiņas.
Auseklītis garu lēja
Ar sudraba biķerīti.
Es tev lūdzu, Auseklīti,
Lej gariņu pamazÄm,
Lai tÄ man neizkusa
Zelta slota peroties,
Lai pÄrnesu mÄmiņai
Jel ar' vienu žagariņu,
Jel ar' vienu žagariņu
Par šautriņas sviedumiņu.
Atļaušos šeit neiztirzÄt tekstu simbolos paslÄ“pto vÄ“stÄ«jumu. Tas bÅ«tu ļoti gari, laikietilpÄ«gi. Ja acis ne tikai skatÄs, bet arÄ« redz, ausis ne tikai klausÄs, bet arÄ« dzird, katrs šo tekstu dziļumu var uztvert pats. SavukÄrt pÄrÄ“jiem no iztirzÄjuma nebÅ«s ne silts, ne auksts, jo šÄds skaidrojums jebkurÄ gadÄ«jumÄ nav zinÄtniski pierÄdÄms – kÄ jebkas, kas atrodas Ärpus racionÄla prÄta sapratnes sfÄ“ras.
Pateikšu tikai, ka manÄ sapratnÄ“ katra šÄ« Daina ir kÄ fraktÄlis, kas atspoguļo Visu Lielo Vienumu. Visu Vienoto Veselumu. Katra no šÄ«m DainÄm runÄ par to pašu, ko runÄ VÄ“das, HelÄ“na Blavatska “SlepenajÄ DoktrÄ«nÄ”, dzenbudisms, BhagavadgÄ«ta un arÄ« Kristus “JaunajÄ DerÄ«bÄ”.
Paejot vÄ“l solÄ«ti plašumÄ - 2007. gadÄ RÄ«gÄ viesojÄs franÄu zinÄtnieks valodnieks DidjÄ“ KalÄ“ns. 1. novembrÄ« ar viņu bija publiska tikšanÄs, kurÄ viņš latviešu valodÄ (kas ir viena no 49 valodÄm, ko viņš tajÄ laikÄ pÄrvaldÄ«ja) stÄstÄ«ja par interesantiem valodu pÄ“tÄ«šanas aspektiem un sakarÄ«bÄm starp dažÄdÄm valodÄm. KÄ piemÄ“ru DidjÄ“ KalÄ“ns iztirzÄja latviešu vÄrda „akmens” saistÄ«bu ar vÄrdu senindiešu valodÄ, kas apzÄ«mÄ“ “debesis”, jeb precÄ«zÄk – “nakts debesis”.
Atļaušos šeit neskart valodniecÄ«bas kÄ zinÄtnes nianses, kas pamato šo vÄrdu sakarÄ«bu. KalÄ“na kungs, zinot, ka lasa lekciju valodnieciski nesagatavotai auditorijai, tÄm tikai pieskÄrÄs virspusÄ“ji un uzsvÄ“ra, ka saite ir zinÄtniski viennozÄ«mÄ«gi pierÄdÄma.
Viena lieta ir valodu sasaiste. Tas pats par sevi ir interesanti un tiem, kas sludina, ka latviešu valoda ir gana lÄ«dzÄ«ga sanskritam, ir sava daļa pierÄdÄ«tas patiesÄ«bas.
Otra lieta ir “nakts debesu” kÄ simbola ietilpÄ«ba. Ja mÄ“s ieklausÄmies, kÄdas sajÅ«tas rosina gan “nakts debesis”, gan “akmens”, pirmÄ lieta, kas vismaz man nÄk prÄtÄ ir “mūžība”. Un tad visnotaļ triviÄlÄ “BÄ“du manu lielu bÄ“du” iegÅ«st pilnÄ«gi citu dimensiju, ja vÄ“laties, kļūst par sakrÄlu tekstu. Katrs var arÄ« padomÄt par dziļumu un vÄ“stÄ«juma jaudu, ko ietver, piemÄ“ram, “no akmeņa guni kÅ«ru”.
Atgriežos pie iepriekš sacÄ«tÄ par lietu, kas man nedod mieru.
Šeit norÄdÄ«to tekstu nevarÄ“ja radÄ«t kÄdi nebÅ«t savÄ nodabÄ degunus zemÄ“ iebÄzuši necili rušinÄtÄji, lumpeņi bez pašapziņas vai tikai par savu vÄ“deru domÄjoši mazi cilvÄ“ciņi. Tekstu radÄ«tÄji bijuši patiešÄm viedi indivÄ«di ar pilnÄ«gu sapratni par redzamo un neredzamo lietu kÄrtÄ«bu VisumÄ, turklÄt spÄ“jÄ«gi to visu ietvert “iekonservÄ“jošos” un sargÄjošos simbolos, pateicoties kuriem vÄ“sts ir saglabÄta lÄ«dz pat mÅ«sdienÄm. Neviļus šo tekstu radÄ«šanu nÄkas sasaistÄ«t ar tautas uzplaukumu, ko oficiÄlÄ vÄ“sture nav atradusi, nav gribÄ“jusi atrast, nezina vai “pazaudÄ“jusi tulkojumÄ”. Es kÄ ne-vÄ“sturnieks varu atļauties vajadzÄ«go nepasvÄ«trot.:)))
Vai tam visam ir kÄda nozÄ«me mÅ«sdienÄs, kad esam tur, kur esam?
KÄ parasti atbildes ir divas – jÄ un nÄ“.
Tam nav nozÄ«mes, jo svarÄ«gais ir tajÄ, kas notiek šodien. Un, lai kas dižs bÅ«tu bijis pagÄtnÄ“, pasarg’, dies’, to tagad mÄ“Ä£inÄt sasaistÄ«t ar tautas izredzÄ“tÄ«bu. Guļot uz nÄves gultas, nav jÄ“gas plÄtÄ«ties ar jaunÄ«bas dienu zaļÄko zÄli, treknÄkajiem suņiem un uzvarÄm siržu laušanas frontÄ“.
TajÄ pašÄ laikÄ tam ir nozÄ«me, jo viss, kas notiek ar un ap mums, ir saistÄ«ts ar katra indivÄ«da Ceļu. Ceļu uz MÄjÄm. Un teksti, lai arÄ« nespÄ“j dot atbildes, reizÄ“m spÄ“j dot pieturas punktus, kas nav maz. Īpaši tad, ja var samanÄ«t dažÄdu kultÅ«ru sakrÄlo tekstu kopÄ“ji veidoto ornamentu, kurÄ acÄ«mredzami pirmsÄkums un vÄ“stÄ«jums ir viens kopÄ“js; atšÄ·iras tikai simboli un to jÄ“ga.