NogalinÄt, lai dzÄ«votu, vai dzÄ«vot, lai nogalinÄtu?
AinÄrs KadiÅ¡s · 27.12.2016. · Komentāri (204)Dažreiz kÄda problÄ“ma tiek aktualizÄ“ta, pateicoties šÄ·ietami nejaušam atgadÄ«jumam. TÄ šoreiz notika ar bÄ“dÄ«gi slaveno lÅ«šu mÄtes nošaušanu. TÄ kÄ neesmu ne veÄ£etÄrietis, ne vegÄns, un arÄ« savÄ dzÄ«vÄ“ pašrocÄ«gi ir nÄcies nogalinÄt dzÄ«vniekus un putnus, atļaušos izteikt savu viedokli jautÄjumÄ par medÄ«bÄm un to “Ä“tiku”.
Pirms daudziem gadiem pajautÄju savam septiņgadÄ«gajam dÄ“lam:
- Klau, vai tu gribētu, kad izaugsi, kļūt par mednieku?
- Nē, negribētu.
- KÄdēļ? - es jutos ieinteresÄ“ts.
- MAN NEPATĪK NOGALINÄ€T!...- viņš paskaidroja.
ŠÄ·iet, šeit slÄ“pjas visa mÅ«sdienu medÄ«bu problÄ“ma. MedÄ«bas un dzÄ«vnieku nogalinÄšana no dzÄ«ves nepieciešamÄ«bas ir kļuvusi par izpriecu, sÄkusi patikt. Un tas ir amorÄli.
Es nesaskatu neko sliktu, ka cilvÄ“ki Ä“d gaļu, valkÄ Ädas kurpes un jostas. TÄ ir iekÄrtota pasaule – lai vieni dzÄ«votu, citiem ir jÄmirst. TÄ ir arÄ« dabÄ – vieni pÄrtiek no otriem. MÄ“s nevaram pret to iebilst.
VeÄ£etÄriešu un vegÄnu uzskati ir ļoti šauri, un to realizÄ“šana dzÄ«vÄ“ nolemtu iznÄ«cÄ«bai lielÄko daļu ziemeļu iedzÄ«votÄju, kuriem gaļa un zivis ir vienÄ«gais vai vismaz galvenais uzturs. Esmu bijis ziemeļos, redzÄ“jis un runÄjis ar šiem cilvÄ“kiem. SkarbajÄ klimatÄ vispiemÄ“rotÄkÄis ir apģērbs, darinÄts no dzÄ«vnieku ÄdÄm. KÄjÄs – untas no suņÄdÄm vÄ«riešiem vai pimas no ziemeļbriežu ÄdÄm sievietÄ“m, mugurÄ – ziemeļbrieža Ädas apģērbs ar kapuci. Viņiem nav iespÄ“jas izaudzÄ“t kokvilnu un uzadÄ«t vai uztamborÄ“t kaut ko mugurÄ velkamu. ArÄ« aitu vilna nav saražojama. Augļu nav, dÄrzeņu nav. TÄdēļ šÄdos apstÄkļos sludinÄt veÄ£etÄrismu izskatÄs visai absurdi. TÄpat – aizliegt medÄ«bas vai dzÄ«vnieku kaušanu.
Cita lieta – siltÄs zemes. PiemÄ“ram, IndijÄ, sevišÄ·i tÄs karstÄkajÄs daļÄs, kur gaisa temperatÅ«ra reti kad noslÄ«d zem divdesmit grÄdiem un cilvÄ“ks var izdzÄ«vot pat bez pajumtes un apģērba (tur ir pat reliÄ£ijas novirziens, kas sludina galÄ“ju askÄ“zi, tajÄ skaitÄ pilnÄ«gu atteikšanos no apģērba), veÄ£etÄrisms ir pilnÄ«gi pieņemama vai pat ieteicama lieta. Ja IndijÄ pliks cilvÄ“ks var dzÄ«vot uz ielas, pÄrtiekot no augu valsts pÄrtikas, tad aiz polÄrÄ loka tas nav iespÄ“jams. TÄdÄ“jÄdi radikÄla veÄ£etÄrisma sludinÄšana faktiski pielÄ«dzinÄma genocÄ«dam pret visÄm tÄlu no ekvatora dzÄ«vojošÄm tautÄm.
Bet – atgriežamies pie medÄ«bÄm mÅ«su platuma grÄdos. JÄteic, ka ir pasaulÄ“ saglabÄjušÄs vietas, kur pamatiedzÄ«votÄjiem medÄ«bas ir izdzÄ«vošanas jautÄjums. Šovasar atgriezos no AustrumsibÄ«rijas, kur tikos ar vairÄkiem vietÄ“jiem iedzÄ«votÄjiem, kuru iztikas avots ir medÄ«bas, ogošana un zveja.
- Taiga mūs baro, - viņi atzīst.
Tik tÄlu viss tÄ kÄ bÅ«tu kÄrtÄ«bÄ. No morÄles viedokļa, vismaz. MedÄ«bas viņiem ir diezgan smags darbs. Neviens no viņiem man nestÄstÄ«ja, ka šautu zvÄ“rus IZPRIECAS DÄ’Ä». Pieļauju, ka viņi to pat nesaprastu.
Un nu esam nonÄkuši lÄ«dz galvenajai tÄ“mai – medÄ«bÄm LatvijÄ. Un šeit situÄcija ir pilnÄ«gi atšÄ·irÄ«ga.
Vairums Latvijas “mednieku” ne tikai nemedÄ« iztikai, bet ir labi materiÄli situÄ“ti. MedÄ«bas, kÄ viņi paši atzÄ«st, nav lÄ“ts “prieks”. Daudz lÄ“tÄk ir nopirkt gaļu veikalÄ. Tad kas ir tas, kas šos vÄ«rus, un tagad, kÄ izrÄdÄs, arÄ« sievas dzen meÅ¾Ä ar ieroci pÄr plecu? MÄ«lestÄ«ba pret dabu? MÄ«lestÄ«ba pret dzÄ«vniekiem? Nav, ko Ä“st? Nav, ko vilkt mugurÄ? Bet varbÅ«t tas ir apzinÄ«gums, kas liek “regulÄ“t” dzÄ«vnieku skaitu, atšaujot liekos? Vai rÅ«pes par zemnieku ganÄmpulkiem vai sÄ“jumiem?
JautÄjumi ir retoriski, jo saprotams, ka neviens no šiem iemesliem nav Ä«stais. Jo argumenti tiem par labu neiztur pat vispaviršÄko pÄrbaudi. Iztikas avots tas nav. Dabas mÄ«lestÄ«ba? KÄdēļ gan nebaudÄ«t tieši to pašu mežu nevis ar ieroci, bet ar sēņu vai ogu grozu rokÄ? Bet, ja pirmatnÄ“jais medÄ«bu instinkts ir tik stiprs, var taÄu pielavÄ«ties un nofotografÄ“t visslÄ“ptÄkos dzÄ«vnieku dzÄ«ves brīžus. Un izlikt bildes sociÄlajos tÄ«klos. Daudziem jo daudziem cilvÄ“kiem par prieku un svÄ“tÄ«bu. Bet bÄ“rniem – par piemÄ“ru, kÄ cienÄ«t un mÄ«lÄ“t dabu.
PamazÄm nonÄkam lÄ«dz atbildei. Latvijas medniekiem PATĪK NOGALINÄ€T DZĪVNIEKUS. Daži no viņiem, bagÄtÄkie, dodas pat uz Ä€friku, lai, samaksÄjot lielu naudu, varÄ“tu tikt pie iespÄ“jas nošaut kÄdu lauvu. Vai tÄ«Ä£eri. VarbÅ«t pat tÄdu milzi, kÄ zilonis.
PÄ“c tam var uzlikt kÄju vai uzsÄ“sties uz beigtÄ dzÄ«vnieka un tikt pie ekskluzÄ«vÄm fotogrÄfijÄm, ar kurÄm lielÄ«ties draugu un paziņu lokÄ.
StÄsts nav par to, ka kÄdam patÄ«k šaut. IeroÄi un šaušana, šÄ·iet, neatstÄj vienaldzÄ«gu nevienu puiku vai vÄ«rieti. Mums visiem patÄ«k šaut. Bet mÄ“s runÄjam par to, cik Ä“tiski ir izvÄ“lÄ“ties šaušanai dzÄ«vos mÄ“rÄ·us. KÄdēļ nevar šaut pa pudelÄ“m vai lidojošiem priekšmetiem? KÄdēļ nevar piedalÄ«ties šaušanas sacensÄ«bÄs? KÄdēļ “trÄpÄ«t mÄ“rÄ·Ä«” ir sinonÄ«ms vÄrdam “nogalinÄt”. KÄdēļ uz dzÄ«vniekiem un putniem jÄraugÄs kÄ uz potenciÄliem mÄ“rÄ·iem?
Es pazÄ«stu daudzus medniekus, un, jÄatzÄ«st, lielÄkÄ viņu daļa ir tiešÄm jauki cilvÄ“ki. Bet, kÄ saka – katram sava uts. Un, kas saka, ka nav, - tam divas! Tieksme nogalinÄt dzÄ«vniekus varbÅ«t ir patrekna uts. Bet tas nenozÄ«mÄ“, ka cilvÄ“ks ir nelietis vai sadists. VarbÅ«t viņš, vienkÄrši nav aizdomÄjies, kÄdēļ viņš to dara un kas liek to darÄ«t. GadÄs, ka pat ilggadÄ«gi mednieki kļūst par izpriecas medÄ«bu pretiniekiem. Viens tÄds sarakstÄ«ja grÄmatu, kura man savulaik lika aizdomÄties par cilvÄ“ka un dabas attiecÄ«bÄm.
CilvÄ“ks uz planÄ“tas Zeme ir kÄ dievs. Viņam ir tÄds tehnoloÄ£iskais pÄrÄkums pÄr visu pÄrÄ“jo dabu, ka nekas nespÄ“j viņa priekšÄ pastÄvÄ“t. ŠaujamieroÄi mÅ«sdienÄs var bÅ«t aprÄ«koti ar optiskajiem tÄ“mÄ“kļiem, citi medÄ« ar prožektoriem, citi – ar nakts tÄ“mÄ“kļiem. Citi – no džipiem, citi – no helikopteriem. Nedz dzÄ«vnieku maņas, nedz zobi, nedz ragi, nedz nagi nespÄ“j konkurÄ“t šajÄ tehnoloÄ£iju uzvaras gÄjienÄ. Bet...Vai tÄ nebÅ«s Pirra uzvara?
DzÄ«ve rÄda, ka cilvÄ“ks ir ļoti slikts zemes “dievs”. Viņš ir slikts saimnieks. To pierÄda daudzu jo daudzu dzÄ«vnieku sugu izzušana cilvÄ“ku darbÄ«bas rezultÄtÄ. Es nesaku, ka lÅ«ši izzudÄ«s tÄpÄ“c, ka kÄda sieviete nošÄva lÅ«šu mÄti. Es saku, ka izzudÄ«s tad, ja cilvÄ“ki neatjÄ“gsies un nemainÄ«s savu attieksmi. KamÄ“r viņi lielÄ«sies ar saviem medÄ«bu “panÄkumiem”, un sabiedrÄ«ba tam piekritÄ«s, nekas labs nav gaidÄms. Kad viņi nepierÄdÄ«s savu pÄrÄkumu ar dzÄ«vnieku nogalinÄšanu, bet gan ar patiesu gudrÄ«bu un rÅ«pÄ“m par savu mÄjvietu, ko sauc par Zemi.
TÄpat arÄ« sabiedrÄ«bai, kurÄ ir deformÄ“jušies priekšstati par sieviešu un vÄ«riešu sociÄlajÄm un citÄm lomÄm, nav nÄkotnes. ŠajÄ “lÅ«ša sÄgÄ” bÄ“dÄ«gÄkais ir tas, ka sieviete demonstrÄ“ savas augstÄs pozÄ«cijas “sieviete” atstÄšanu. Piedodiet, bet es neticu, ka sieviete, kuras hobijs ir ar ieroci plecÄ kopÄ ar veÄiem sirot pa mežucerÄ«bÄ kaut ko nošaut, var bÅ«t laba sieva, laba mÄte, laba priekšzÄ«me saviem bÄ“rniem. Un tÄ jau vairs nav tikai sievietes – šÄvÄ“jas problÄ“ma. TÄ ir visas slimÄs sabiedrÄ«bas problÄ“ma.
NebÄzÄ«sim “visu vienÄ maisÄ”. NogalinÄt un nogalinÄt var bÅ«t divas pilnÄ«gi atšÄ·irÄ«gas lietas. Visu nosaka motÄ«vs. StÄsts ir tikai par dažu cilvÄ“ku priekšstatiem par izpriecÄm. Bet šÄ« smalkÄ robeža – kad medÄ«bas ir nepieciešamÄ«ba, bet kad – brutÄla izklaide, lai paliek uz katra sirdsapziņas.