PÄrbÅ«ves mantojums: perversijas deserts
Arturs PriedÄ«tis · 08.02.2017. · Komentāri (45)PÄ“cpadomju gados latviešu garÄ«gajÄ kultÅ«rÄ nepatÄ«kams jaunums ir masveidÄ«gÄ pievÄ“ršanÄs perversajam. Tas tiek darÄ«ts ar Ä«pašu entuziasmu un lepnumu un, iespÄ“jams, ne visai sprigani apzinoties jaunÄs kaislÄ«bas pretdabiskumu, slimÄ«gumu, kroplÄ«bu, novirzi no normas seksuÄlajÄ jomÄ. AgrÄk latviešu garÄ«gajÄ kultÅ«rÄ (mÄkslÄ un literatÅ«rÄ) interese par perverso nebija sastopama. Bija sastopama atsevišÄ·u gleznotÄju un dzejnieku pievÄ“ršanÄs erotiskajam, bet nevis perversajam. Latviešu garÄ«gÄ kultÅ«ra attÄ«stÄ«jÄs bez perversijÄm – pretdabiskas, slimÄ«gas, kroplas tieksmes vÄvuļot par seksuÄlo tematiku. TurpretÄ« pašlaik tÄ vien liekas, ka daudzi vispÄr neprot atšÄ·irt erotisko no perversÄ. „Delfu”, „satori” piesmÄ“rÄ“tÄji noteikti neprot.
AgrÄk latviešu garÄ«go kultÅ«ru veidoja latvieši bez novirzes no elementÄrÄm mentÄlajÄm prasÄ«bÄm. MÄkslÄ un literaturÄ darbojÄs cilvÄ“ki bez prÄta un dvÄ“seles izkropļojumiem. Izsakoties perversijas fanu valodÄ, lÄ«dz XX gs. beigÄm latviešu garÄ«gai kultÅ«rai bija pesÄrijs. Tas palÄ«dzÄ“ja garÄ«go kultÅ«ru saturÄ“t cilvÄ“ciski normÄlÄ stÄvoklÄ«. Atjaunojot „neatkarÄ«bu” un iegÅ«stot „brÄ«vÄ«bu”, latvieši tÅ«lÄ«t aizmeta pesÄriju un enerÄ£iski nodevÄs perversijas apsiekalošanai.
DomÄju, nav vajadzÄ«gs paskaidrot vÄrda „pesÄrijs” nozÄ«mi. Perversijas masveidÄ«bas apstÄkļos tas visiem ir zinÄms. Latviešu jaunajai inteliÄ£encei, perversijas visaktÄ«vÄkajiem skunksiem, noteikti ir zinÄms.
Perversijas apsiekalošana ir gaišÄs un gudrÄs latviešu inteliÄ£ences jauns panÄkums garÄ«gajÄ kultÅ«rÄ. Perversais ir obligÄts komponents šodienas latviešu inteliÄ£ences garÄ«gajÄ burbuļošanÄ. Katru dienu ožam latviešu inteliÄ£ences perverso smaku. PortÄli „delfi” un „satori” bez perversijas neprot dzÄ«vot. Tagad perversais ir kļuvis ne tikai apdauzÄ«to inteliÄ£entu izlaidÄ«bas saturs, bet viņu mentalitÄtes iezÄ«me. MentalitÄtes perversÄ iezÄ«me ir sastopama hermaņu vulgÄrajos teatrÄlajos iestudÄ“jumos, augstskolu aprobežoto „akadÄ“miÄ·u” tekstos un projektos, saitos, luterÄņu mÄcÄ«tÄju attieksmÄ“ pret draudzi. LÅ«k, daži piemÄ“ri (tekstu virsraksti un fragmenti) no perversiju jaunÄkÄ smirdÄ“juma.
Bez murgošanas par „gender” latviešu literatÅ«rzinÄtnieki vairs nevÄ“lÄs aplÅ«kot Aspazijas daiļradi un personÄ«bu. KÄda žurnÄliste jautÄ LU prÄtkopei Ausmai Cimdiņai: „Ir iznÄcis rakstu krÄjums Aspazija un mÅ«sdienas. Dzimums, nÄcija, radošie izaicinÄjumi. ŠÄ krÄjuma ievadrakstÄ Aspazijas izaicinÄjums zinÄtnei un tÄ“vzemei jÅ«s veselu apakšnodaļu esat veltÄ«jusi feminisma un gender teorijas valodnieciskajam aspektam.” LU prÄtkope Ausma Cimdiņa lepni atbild, ka šodien ir ļoti vajadzÄ«gi uz Aspazijas personÄ«bas un daiļrades fona izskaidrot atšÄ·irÄ«bu starp vÄrdiem „dzimte” un „dzimums”. Labi, ka Rainis to nedzird!
IzrÄdÄs, mÄ“nessÄ“rdzÄ«go latviešu dievinÄtais luterÄņu mÄcÄ«tÄjs Juris Rubenis baznÄ«cÄ katru dienu saskaras ar seksu: „ĪstenÄ«bÄ jau šie temati – attiecÄ«bas, mÄ«lestÄ«ba, sekss –, tÄs ir tÄs pamatlietas, par kurÄm mÄ“s tÄ vai citÄdi domÄjam, uzdodam jautÄjumus, ar kuriem mÄcÄ«tÄjam iznÄk saskarties ik dienas”. TÄpÄ“c mÄ“nessÄ“rdzÄ«go latviešu garÄ«gais tÄ“tis Rubenis droši formulÄ“ savu kategorisko imperatÄ«vu: “SeksualitÄtes kulminÄcija ir Dieva mÄ«lestÄ«bas atklÄšana Ä·ermenÄ«». No savas puses nÄkas piebilst, ka baznÄ«ctÄ“vi-deÄ£enerÄti noteikti ir pÄ“cpadomju deÄ£enerÄcijas procesa viens no lielÄkajiem panÄkumiem.
Interneta saits „cehs” globÄli salÄ«dzinoši informÄ“: „KamÄ“r trešÄs pasaules valstÄ«s joprojÄm cieÅ†Ä sieviešu dzimumorgÄnu nogriešana, lai nepieļautu iespÄ“ju, ka dzimumakts viņÄm sagÄdÄs baudu, pašmÄju feministes aktÄ«vi cÄ«nÄs par savÄm tiesÄ«bÄm atlaist padusÄ“ pamatÄ«gÄku kušÄ·i un pÄ“c iespÄ“jas publiskÄk barot ar krÅ«ti bÄ“rnu”.
Latviešu dzejÄ arÄ« lielas izmaiņas: „2016. gada Dzejas dienas tika pieteiktas ar saukli "Dzeja pavedina", kas šÄ·ita ļoti atbilstošs un intriģējošs vÄrdu salikums kÄrtÄ“jÄm dzejiskajÄm septembra nedēļÄm.”
OrganizÄ“jot elegantu diskusiju „KÄpÄ“c mÄ“s nodarbojamies ar seksu”, „satori” pavedÄ“js IlmÄrs ŠlÄpins vispirms pievÄ“ršas kompetentai „sarunai ar LGBT un viņu draugu apvienÄ«bas "MozaÄ«ka" valdes priekšsÄ“dÄ“tÄju KristÄ«ni Garinu”.
Feminisma vietÄ“jÄ pustrakÄ urbÄ“ja KÄrļa VÄ“rpes opusa „JÅ«tÄ«gie cÄ«nÄ«tÄji II – Freids, sievietes un dusmas” (protams, tas publicÄ“ts „satori”) komentÄ“tÄjs „Akmens” pÄ“c sevis atstÄja šÄdu burvÄ«gu smirdoņu: „Es lasÄ«ju. Sieviete ir mÄtÄ«te pÄ“c savas bÅ«tÄ«bas. Viņai iedzimtie instinkti dominÄ“ par racio. Kas attiecas uz peņa skaudÄ«bu, tad tikpat labi ir cunnus skaudÄ«ba dažiem vÄ«riešiem. Freids atklÄja PANSEKSUÄ€LISMU. PÄrÄ“jai viņa garÄ«gais mantojums ir fufelis. Uz to norÄdÄ«ja Karls Jaspers. Es jau rakstÄ«ju, ka sieviete = sieviete + vÄ«rišÄ·Ä«gÄ sieviete. Tas ir ļoti svarÄ«gi, jo sievietei ir ANIMUS, bet vÄ«rišÄ·Ä«gai sievietei ANIMUS nav.”
TeÄtra kritiÄ·e Silvija Radzobe dullajiem latviešiem beidzot pateica nepatÄ«kamo patiesÄ«bu par LÄÄplÄ“ša ielas lÄ«meņa skatuves meistara Hermaņa perverso režiju: „Režisors lielu uzmanÄ«bu pievÄ“rsis [..] seksuÄlajai problemÄtikai, kas izrÄdÄ“ izvÄ“rsta un papildinÄta ar paša fantÄzijas radÄ«tiem spÄ“cÄ«giem tÄ“liem, dažkÄrt atstÄjot iespaidu, ka patiesi viņu interesÄ“jusi tikai tÄ.” Runa ir par M.Velbeka romÄna hermanisko “apšmucÄ“šanu” RÄ«gÄ.
KÄ zinÄms, latviešu skatuves perturbÄ“tÄji visvairÄk ir iemÄ«lÄ“juši cÅ«koties ap Raini. Nav manÄ«ti mÅ«su slavenÄko „rainologu” GrÄ«numas, ZÄlÄ«ša iebildumi pret tÄdu cÅ«košanos. Viņi nevar nezinÄt, ka Raiņa daiļradÄ“ pat erotiski motÄ«vi nav sastopami. Sastopams ir tikai „li” Kastaņolas gados rakstÄ«tajÄ „Dienas hronikÄ”. „Li” nozÄ«mi nevÄ“los atšifrÄ“t, lai bezperspektÄ«vi neuzbudinÄtu vaislÄ«gos latviešu jaunos vaisliniekus.
Latviešu Ä“rcÄ«gi zinÄtkÄrajÄs aprindÄs iecienÄ«ts ir interneta žurnÄls ar apakšvirsrakstu „Politika, sekss, dzÄ«ves mÄksla, smalkÄs aprindas, kriminÄllietas”. SaitÄ var baudÄ«t šÄdu kÄrumu: „Latviešu mÄksliniecei veic Ä·irurÄ£isku operÄciju, lai atjaunotu jaunavÄ«bas plÄ“vi.”
Nesen kÄdas otrdienas vakarÄ „skatÄ«tÄju vÄ“rtÄ“jumam beidzot nodots jau daudz apspriestais pašmÄju seriÄls "ŠÄ·iršanÄs formula" – atklÄts un seksa piesÄtinÄts stÄsts par vÄ«riešu un sieviešu attiecÄ«bÄm un mÄ«lestÄ«bas meklÄ“jumiem”.
Pirms kÄda laika „satori” publicÄ“ja jaunÄs autores Daces VÄ«gantes prozaisko šedevru „Pirmais stÄsts”. Tas sÄkÄs jestri pamÄcoši: „Ja kÄds man jautÄtu, kÄpÄ“c iestÄjos literÄrajÄ pulciņÄ, es koÄ·eti atbildÄ“tu: "Jo man neveicas ar vÄ«riešiem." SkaidrÄ«bas labad piebilstu, ka nÄ“, neplÄnoju tur iepazÄ«ties ar kÄdu rakstnieku. Sieviešu žurnÄlos esmu lasÄ«jusi, ka ar rakstÄ«šanas terapijas palÄ«dzÄ«bu iespÄ“jams izvÄ“tÄ«t attiecÄ«bas ar pretÄ“jo dzimumu un uzzinÄt vairÄk par sevi. TÄ kÄ tuvojos kritiskajam vecumam, esmu gatava Ä·erties pie radikÄlÄm metodÄ“m. UzrakstÄ«šu par to stÄstu.”
RÄ«gas ziņu portÄli Latvijas smalko sabiedrÄ«bu labprÄt detalizÄ“ti informÄ“ par policistu noÄ·ertajiem mÄ«lniekiem publiskajÄs vietÄs. ŠÄ« informÄcija ir medus pods „satori” seksuÄlajiem intelektuÄļiem. Viņi nekavÄ“joties profesionÄli komentÄ“, piemÄ“ram, seksu parkÄ un policistu nemÄkulÄ«bu saskarsmÄ“ ar seksu parkÄ: „NÄkamais ziņas teikums ir vÄ“l interesantÄks. "Ierodoties notikuma vietÄ, pamanÄ«ta sieviete, kura vÄ«rietim sniedza seksuÄla rakstura pakalpojumu - minetu." Pakalpojums paredz finansiÄlas vai lÄ«guma saistÄ«bas. Redzot cilvÄ“kus, kas nodarbojas ar seksu, nav iespÄ“jams noteikt, vai viņi viens otram sniedz seksuÄlos pakalpojumus. Ierodoties notikuma vietÄ, vienÄ«gais, ko kÄrtÄ«bas sargi varÄ“ja pamanÄ«t un konstatÄ“t, ir tas, ka sieviete orÄli apmierina vÄ«rieti, citiem vÄrdiem, publiski nodarbojas ar seksu. Un vÄ«rietis arÄ« tajÄ piedalÄs. Vai policistiem izpratne par seksu nesniedzas tÄlÄk par seksuÄlajiem pakalpojumiem un šis ir vienÄ«gais attiecÄ«bu veids, kas tiem ir pazÄ«stams? VarbÅ«t sieviete ir bÅ«tne, kas tikai sniedz seksuÄlos pakalpojumus?”
AizvadÄ«tÄ gada novembrÄ« latviešu kultÅ«rÄ sÄkÄs jauna Ä“ra: „Vakar, 30.novembrÄ«, mÄjaslapÄ manabalss.lv sÄkta parakstu vÄkšana iniciatÄ«vai "Par bordeļu legalizÄciju un prostitÅ«tu darba apstÄkļu uzlabošanu". IniciatÄ«vu iesniegusi Ieva Skrebele. IniciatÄ«va piedÄvÄ ieviest JaunzÄ“landes modeli prostitÅ«cijas regulÄ“šanÄ, kas paredz legalizÄ“t bordeļus, legalizÄ“t sutenerismu gadÄ«jumos, kad ir noslÄ“gts darba lÄ«gumus un panÄkt, ka prostitÅ«tas var droši vÄ“rsties policijÄ, ja kÄds ir pÄrkÄpis viņu tiesÄ«bas. Autori norÄda, ka iniciatÄ«vas mÄ“rÄ·is ir uzlabot prostitÅ«tu drošÄ«bu un darba apstÄkļus.”
„Delfi” latviešu tautai neoficiÄli ieteica sekot Jaunupa kunga paraugam („Jaunups publisko Ä«paši intÄ«mu sievas foto”), kÄ arÄ« apmierinÄja lasÄ«tÄju nebÄ“dnÄ«go ziņkÄri, beidzot publicÄ“jot fotosÄ“riju „Ieskats latviešu seksa komÄ“dijas 'Svingeri' aizkulisÄ“s”.
SavukÄrt „Eirobarometrs” pielika punktu kašÄ·Ä«gajai neskaidrÄ«bai par latviešu seksuÄlo jurisdikciju: „Nedaudz mazÄk kÄ puse Latvijas iedzÄ«votÄju uzskata, ka noteiktos apstÄkļos dzimumattiecÄ«bas bez partnera piekrišanas varÄ“tu bÅ«t attaisnojamas.”
LatvijÄ atlikušajiem normÄlajiem cilvÄ“kiem dabiski gribÄ“tos dzirdÄ“t atbildi uz jautÄjumiem par perversÄs mentalitÄtes izcelsmi, iemesliem, pamatojumu, izskaidrojumu. VisjaunÄko laiku garÄ«gajÄ toverÄ« perversijas jau plÅ«st pÄri malai. NÄkas tikt skaidrÄ«bÄ, kas ir noticis.
Vai latviešu jaunÄs inteliÄ£ences perversÄs mentalitÄtes uzplaukšana ir saistÄ«ta ar vispÄrÄ“jÄs attÄ«stÄ«bas zemo lÄ«meni jeb nepieciešams cits izskaidrojums?
Vai perversÄs mentalitÄtes uzplaukšana ir saistÄ«ta ar „plurÄlisma” un „demokrÄtijas” smirdÄ“šanu pÄ“cpadomju laikÄ?
Vai perversÄs mentalitÄtes uzplaukšana ir saistÄ«ta ar ļoti zemo augstÄkÄs izglÄ«tÄ«bas lÄ«meni, humanitÄro un sociÄlo zinÄtņu tradicionÄlo provinciÄlismu un seklumu latviešu kultÅ«rÄ?
Vai perversÄs mentalitÄtes uzplaukums ir Rietumu ievazÄtÄ sÄ“rga, ņemot vÄ“rÄ latviešu klasisko nespÄ“ju ignorÄ“t Rietumu postmodernisma perversijas devu?
Vai perversÄs mentalitÄtes uzplaukšana sakņojÄs latviešu inteliÄ£ences riebÄ«gajÄ politiskajÄ verdziskumÄ, patoloÄ£iskajÄ stulbumÄ, neinteliÄ£entumÄ, morÄlajÄ niecÄ«bÄ, sociÄlÄs atbildÄ«bas trÅ«kumÄ?
VisticamÄkais, tie varÄ“tu bÅ«t retoriski jautÄjumi. KatrÄ jautÄjumÄ ir projicÄ“ta zinÄma gatava atbilde. PerversÄs mentalitÄtes uzplaukumu nosaka dažÄdi faktori.
Ja vÄ“lamies dzirdÄ“t lakonisku atbildi par perversÄs mentalitÄtes izcelsmi, iemesliem, pamatojumu, izskaidrojumu, tad var norÄdÄ«t uz pÄrbÅ«ves („perestroikas”) mantojumu. Tas sagandÄ“ja cilvÄ“ku garÄ«go pasauli visdažÄdÄkajos virzienos, sekmÄ“jot „dzÄ«vnieku dvÄ“seles” (Aristotelis) huligÄnisko nesavaldÄ«bu, neierobežotÄ«bu, nesodamÄ«bu.
Tautas aizraušanÄs ar perverso ir ļoti izdevÄ«ga pÄrbÅ«ves dzemdÄ“tajiem noziedzniekiem, kuri joprojÄm pÄrvalda latviešu tautu. Viņiem nav jÄbaidÄs no tautas dusmÄm un lÄ“muma sodÄ«t noziedzniekus, likvidÄ“t Lielo Bandu, AstoņkÄji. Tauta arvien vairÄk degradÄ“jas, un tas ir labi. Tas ir ļoti izdevÄ«gi noziedzniekiem, valdošajai kliÄ·ei. Pagrimuša un panÄ«kusi tauta ir spÄ“jÄ«ga vienÄ«gi vÄ“l vairÄk pagrimt un panÄ«kt.