RÄ«gas totÄ“ms austrumu teritorijÄ
Haris BernÄns* · 10.06.2016. · Komentāri (15)2017. gadÄ Latgale atzÄ«mÄ“s Latgales 1. kongresa simtgadi. Neskatoties uz kongresa neviennozÄ«mÄ«gajÄm sekÄm uz latgaliešu valodas un kultÅ«ras stÄvokli laika periodÄ, kas seko kongresam un kongresa rezolÅ«cijas ieviešanas dzÄ«vÄ“ problemÄtiku, šis notikums ir latgaliešu nacionÄlÄs pašnoteikšanÄs akts, nozÄ«mÄ«gÄkais brÄ«dis latgaliešu jaunÄko laiku vÄ“sturÄ“.
JautÄjums, uz kuru gribu vÄ“rst uzmanÄ«bu, ir valoda, kurÄ paredzÄ“ts uzraksts uz kongresa piemiņas objekta RÄ“zeknÄ“. Pašlaik publiski ieejamajÄ informÄcijÄ par pieminekli ir redzams uzraksta variants lejaslatviešu, vai "baltiešu izloksnÄ“", kÄ RÄ“zeknes kongresa delegÄti to nosauktu, - “I Kurzeme, i Vidzeme, i Latgale mÅ«su” (Rainis).
Par valodas izvēli
Uzrakstam uz pieminekļa ir jÄbÅ«t Latgales latviešu, t.i. latgaliešu literÄrajÄ rakstu valodÄ. Par labu šÄdai valodas izvÄ“lei ir vairÄki argumenti:
- RÄ“zeknes kongresa darba valoda bija latgaliešu valoda;
- Kongresa rezolÅ«cija ar lÄ“mumu par Latvijas apvienošanos tika uzrakstÄ«ta latgaliešu valodÄ;
- Valsts valodas likums aizsargÄ latgaliešu valodu un veicina tÄs lietošanu (un kur vÄ“l, ja ne uz šÄ« pieminekļa ir pareizÄ vieta latgaliešu valodas lietošanai);
- Latgaliešu valodas lietošana uz šÄ« pieminekļa ir latgaliešu tiesÄ«bu un pašcieņas jautÄjums;
- NepastÄv nekÄdi valodnieciski vai juridiski šÄ·Ä“ršÄ¼i latgaliešu valodas lietošanai šÄ« pieminekļa gadÄ«jumÄ.
Mums diemžēl nav iespÄ“jas pajautÄt Kongresa delegÄtiem viedokli par to, kÄdÄ valodÄ uz šÄ« pieminekļa ir jÄbÅ«t uzrakstam, taÄu jebkuram cilvÄ“kam, kurš pÄrzina vÄ“sturi, atbilde ir skaidra - delegÄti, kuri kongresu noslÄ“dza ar prasÄ«bu "paturÄ“t tiesÄ«bas valodas jautÄjumÄ", iestÄtos par latgaliešu valodas izmantošanu.
Šis piemineklis bÅ«s RÄ“zeknes, Latgales galvaspilsÄ“tas, pilsÄ“tvides objekts. Å…emot vÄ“rÄ tÄ vÄ“sturiski politisko kontekstu, tieši valodas pielietojums uz pieminekļa piešÄ·irs tam vienu no iespÄ“jamÄm semantiskajÄm slodzÄ“m:
Piemineklis ar uzrakstu LATGALIEŠU valodÄ bÅ«s kÄ vÄ“stule gadsimta garumÄ no latgaliešiem, kas lÄ“ma KongresÄ latgaliešiem mÅ«sdienÄs ar atgÄdinÄjumu par latgaliešu pašnoteikšanÄs aktu, kas lika pamatus valsts izveidei, apliecinÄjums, ka kongresa rezolÅ«cija nebija tukši vÄrdi un latgaliešu valoda dzÄ«vo.
Piemineklis ar uzrakstu LATVIEŠU valodÄ bÅ«s nekas vairÄk kÄ neokoloniÄlisma totÄ“ms, RÄ«gas centrÄlÄs varas administratÄ«vs "kilometru stabiņš" provincÄ“, kurÄ tiek iegÅ«ti kvalitatÄ«vi cilvÄ“kresursi. Uzraksts latviešu valodÄ uz šÄ« konkrÄ“tÄ pieminekļa bÅ«s klaja necieņas izrÄdÄ«šana Kongresa dalÄ«bniekiem, kuri valodas jautÄjumu lika pamatu pamatos. Piemineklis, no kura bÅ«s izdzÄ«ta latgaliešu valoda, bÅ«s spilgts, vienmÄ“r blakus esošs apliecinÄjums tam, ka Kongresa rezolÅ«cija netiek pildÄ«ta un, iespÄ“jams, 1917. gadÄ tika pieļauta kļūda.
Par saturu
Latgales kongresa virsuzdevums bija tikt ÄrÄ no Krievijas impÄ“rijas. Drukas aizliegums, melnsimtnieki, rusifikÄcija un vÄ“l 101 iemesls tam, lai izdevÄ«gÄ Ä£eopolitiskÄ situÄcijÄ atvadÄ«tos no “lielÄ brÄļa”. Blakus guberÅ†Ä arÄ« dzÄ«voja latvieši, bija loÄ£iska izvÄ“le apvienot centienus ar radniecÄ«giem ļaudÄ«m. Bet - kas ir ļoti svarÄ«gi - latgalieši nekad nenÄca ar uzstÄdÄ«jumu ievest savu kÄrtÄ«bu kopÄ“jÄ mÄjÄ. Mums bija sava valoda, kultÅ«ra, sociÄlÄs tradÄ«cijas un cilvÄ“kresursi - latgalieši 1917. gadÄ bija pašpietiekami un gatavi tautas izaugsmei, lÄ«dzÄ«gi kÄ liela daļa no impÄ“rijÄm atšÄ·Ä“lušos etnosu.
Latgaliešiem bramanÄ«ties par to, ka “Kurzeme un Vidzeme ir mÅ«su”, nebija ne vajadzÄ«bas, ne vÄ“lÄ“šanÄs, tÄpÄ“c mÄ“Ä£inÄjums ielikt frÄzi “I Kurzeme, i Vidzeme, i Latgale mÅ«su” 1917. gada latgaliešu mutÄ“s ir maigi sakot, “diezgan liela mÄkslinieciskÄ brÄ«vÄ«ba”. VÄ“l jo vairÄk - latgalieši nogura cÄ«nÄ«ties ar “mÅ«sistiem”, kas visu zinÄja labÄk un jau drÄ«z sÄka aplaimot Latgali ar linu monopolu, latgaliešu izstumšanu no valsts pÄrvaldes, latgaliešu valodas izdzÄ«šanu no Latgales skolÄm un citÄm iniciatÄ«vÄm. FrÄze ar teritoriju uzskaitÄ«jumu un Ä«pašumtiesÄ«bu pieteikumu drÄ«zÄk piestÄv metropoles ierÄ“dnim, un Latgale šajÄ frÄzÄ“ ir objekts, kas ir skumjÄ pretrunÄ kongresa pamatidejai.
PiedÄvÄtais uzraksts atstÄj telpu arÄ« kurioziem. “I Kurzeme, i Vidzeme, i Latgale mÅ«su”. KÄ pieminekļa autori Zemgales brÄļiem skaidros viņu kultÅ«rvÄ“sturiskÄ novada ignorÄ“šanu? SÅ«tÄ«siet pie PliekšÄna, kurš nevar aizstÄvÄ“ties?
Ja kÄds no idejas autoriem bÅ«tu parÅ«pÄ“jies pÄrtulkot piedÄvÄto uzrakstu latgaliski, tiktu iegÅ«ta frÄze “I KÅ«rzeme, i Vydzeme, i Latgola myusu”. IroniskÄ kÄrtÄ, tÄ kÄ “myusa” latgaliešu valodÄ nozÄ«mÄ“ “muša”, tad paralÄ“li nozÄ«mei, kas frÄzei ir latviešu valodÄ, latgaliešiem tÄ var nozÄ«mÄ“t arÄ« “Gan Kurzeme, gan Vidzeme, gan Latgale pieder mušÄm”. Esmu drošs, ka JÄnis Skutelis savÄ humoršovÄ novÄ“rtÄ“s joku plÄ“sÄ“jus no RÄ“zeknes, tÄpat ir diezgan liela varbÅ«tÄ«ba, ka pieminekļa nosaukums latgaliešu kultÅ«rvidÄ“, lÄ«dzÄs “Goram” un “Zeimuļam”, nogravitÄ“s lÄ«dz koncentrÄ“tam “Mušu piemineklis”. Bet ko gan citu var sagaidÄ«t, ja latgalieši tÄ vietÄ, lai bÅ«tu saimnieki savÄ vÄ“sturÄ“, pilsÄ“tÄ un kultÅ«rtelpÄ, ļauj svešiniekiem rakstÄ«t savus pieminekļus.
AkmenÄ« iecirsta Latgales kongresa rezolÅ«cija par latgaliešu tiesÄ«bÄm - tas ir vienÄ«gais leÄ£itÄ«mais piemiņas zÄ«mes formÄts Kongresa vietai. Viss pÄrÄ“jais var izrÄdÄ«ties vien patvaļīga kÄdas „Saskaņas Centra” pašvaldÄ«bas un kÄdas sabiedriskas organizÄcijas rebÄ«te, kam ar Latgales kongresu ir visai attÄls sakars.
* biedrÄ«bas "Latgolys Saeima" valdes priekšsÄ“dÄ“tÄjs