Menu
Pilnā versija

Sistēma un opozīcija

Arturs PriedÄ«tis · 22.11.2019. · Komentāri (0)

Iesaki rakstu:
Twitter Facebook Draugiem.lv

CilvÄ“ku dzÄ«vÄ“ ļoti svarÄ«ga loma ir prasmei lietas un parādÄ«bas interpretÄ“t sistÄ“miski. Ne katram cilvÄ“kam mÄ“dz bÅ«t tāda prasme. Ne katra cilvÄ“ka prāts pasaulei ir pievÄ“rsts sistÄ“miski. TāpÄ“c sabiedrÄ«bā parasti tiek augstu vÄ“rtÄ“ti indivÄ«di ar sistÄ“misko pieeju. Tāda pieeja liecina par spÄ“ju uz pasauli lÅ«koties plašÄ tvÄ“rumā. Sastopama aksioma: jo plašÄka pieeja, jo pilnvÄ“rtÄ«gāka lietu un parādÄ«bu interpretācija.

CilvÄ“ku dzÄ«vÄ“ mÄ“dz bÅ«t fenomeni, kurus nākas uzlÅ«kot vienÄ«gi sistÄ“miski. Ja šos fenomenus neuzlÅ«ko sistÄ“miski, tad tie vispār tiek skatÄ«ti greizi un bezjÄ“dzÄ«gi. Tiek iegÅ«ts maldinoši primitÄ«vs pasaules fragments.

Tāds fenomens ir valsts. Uz valsti vienmÄ“r ir analÄ«tiski jālÅ«kojas kā uz sistÄ“mu. To nedarot, valsts atspoguļojums ir analÄ«tiski nepilnÄ«gs, tendenciozs, nekompetents, bezperspektÄ«vs. Īpaši jÅ«tÄ«gi prasÄ«ba pret valsti izturÄ“ties kā pret sistÄ“mu attiecas uz opozÄ«ciju, ja tāda valstÄ« ir radusies un uzdrošinājusies draudÄ«gi nostāties valsts ceļā.

2019.gada novembrÄ« Latvijā sākās parakstu vākšana Saeimas atlaišanai. Šajā sakarā ļoti svarÄ«gi ir pret LR izturÄ“ties kā pret sistÄ“mu, kuru nepieciešams mainÄ«t. 13. Saeimas padzÄ«šanai un jauna parlamenta vÄ“lÄ“šanām jÄ“ga ir tikai tad, ja varu iegÅ«st opozÄ«cijas politiskais spÄ“ks, kas vÄ“las realizÄ“t sekojošus galvenos sistÄ“miskos uzdevumus: 1) dibināt Ä«stu LR – neatkarÄ«gu, suverÄ“nu valsti bez noziegumu brÄ«vÄ«bas un kriminālā kapitālisma; 2) izstāties no ES, NATO; 3) padzÄ«t okupācijas karaspÄ“ku; 4) likvidÄ“t lielākos nacionālos nodevÄ“jus un laupÄ«tājus; 5) sodÄ«t organizÄ“tās noziedzÄ«bas noziedzniekus un noziegumu brÄ«vÄ«bas ieviesÄ“jus parlamentā; 6) no darba padzÄ«t valsts visu struktÅ«ru alkātÄ«gos vadÄ«tājus; 7) nacionalizÄ“t masu komunikācijas lÄ«dzekļus; 8) nacionalizÄ“t ārzemniekiem atdoto zemi, mežus, 9) nacionalizÄ“t ar izglÄ«tÄ«bu, medicÄ«nu, garÄ«go kultÅ«ru, stratÄ“Ä£iskās komunikācijas infrastruktÅ«ru (ostām, dzelzceļu, avio) saistÄ«to materiāli tehnisko bāzi. Aktuāli ir divi jautājumi. Vai latvieši ir spÄ“jÄ«gi dzemdÄ“t tādu politisko spÄ“ku, un vai latvieši vispār vÄ“las politisko spÄ“ku ar minÄ“tajiem galvenajiem sistÄ“miskajiem uzdevumiem?

OpozÄ«cijas objekts var bÅ«t tematiski dažāds, kaut gan formas ziņā reāli pastāv tikai opozÄ«cijas divi varianti: opozÄ«cija pret sistÄ“mu un opozÄ«cija pret sistÄ“mas elementu. OpozÄ«cija pret sistÄ“mu nozÄ«mÄ“, ka tiek oponÄ“ts objektam, ko aplÅ«ko kā citu objektu (sistÄ“mas elementu) kopumu, kas ir iekšÄ“ji organizÄ“ts, strukturÄ“ts veselums. Tāds funkcionāli vienots darbojošs objektu kopums ir valsts ar tās politisko iekārtu. Valsts ar tās politisko iekārtu ir sistÄ“ma – iekšÄ“ji organizÄ“ts, strukturÄ“ts veselums. OpozÄ«cija pret valsti ir vÄ“ršanās pret sistÄ“mu. NevÄ“ršanās pret valsti, bet vÄ“ršanās tikai pret kādu tās veseluma objektu, ir opozÄ«cijas otrais variants - opozÄ«cija pret sistÄ“mas elementu.

Latvijas Republikā ir sastopami abi opozÄ«cijas varianti. Sastopama ir opozÄ«cija pret valsti kā sistÄ“mu un sastopama ir opozÄ«cija pret kādu valsts sistÄ“mas elementu. OpozÄ«cija pret valsti nozÄ«mÄ“, ka netiek atzÄ«ta pastāvošÄ valsts politiskā iekārta un tiek prasÄ«ts mainÄ«t LR valsts politisko iekārtu.   

Latvijā šÄ« prasÄ«ba ir eksistenciāli vitāla. LR valsts politiskā iekārta ir noziedzÄ«ga kriminālā kapitālisma iekārta ar noziegumu brÄ«vÄ«bu, nodrošinot nacionāli reakcionāru un krimināli oligarhisku režīmu, kas sekmÄ“ latviešu tautas bojāeju. LR kriminālā kapitālisma galvenais noziegumu veids ir organizÄ“tā noziedzÄ«ba.

PÄ“cpadomju Latvijā opozÄ«cijas pastāvÄ“šana ir dÄ«vaina. Padomju Latvijā (Padomju SavienÄ«bā) opozÄ«cija pret valsti kā sistÄ“mu nebija iespÄ“jama. TurpretÄ« pÄ“cpadomju Latvijā (Latvijas Republikā) opozÄ«cija pret valsti kā sistÄ“mu ir iespÄ“jama. Tas ir dÄ«vaini un to nākas izskaidrot.

 DivainÄ«bu izraisa sekojošais. PSRS/LPSR sagraušanas rezultātā varu saglabāja PSRS/LPSR nomenklatÅ«ras amorālākā daļa, kuras zemcilvÄ“kus saucu par morālajiem kastrātiem. Tie ir primāti ar izteiktu nodevÄ«bas sindromu. Vieni ir idejiskie (sociālisma) nodevÄ“ji, otrie ir profesionālie (VDK) nodevÄ“ji. PSRS/LPSR sagraušanas rezultātā viņu nodevÄ«ba sintezÄ“jas ar sabiedrÄ«bas kopÄ«pašumu laupÄ«šanu. Doto primātu bÅ«tÄ«ba veidojas no nodevÄ«bas + laupÄ«šanas.

Morālie kastrāti izveidoja kriminālo kapitālismu. Taču viņi to ideoloÄ£iski un politiski neaizsargā tādā pašÄ nenogurstošÄ centÄ«bā kā to darÄ«ja ar sociālisma valsts drošÄ«bas aizsargāšanu PSRS/LPSR laikā, nesaudzÄ«gi vÄ“ršoties pret jebkuru politiskās iekārtas kritiku.

Tas ir dÄ«vaini! VajadzÄ“ja aizsargāt vÄ“l nežēlÄ«gāk! Morālajiem kastrātiem taču nav nekādas leÄ£itimācijas. TāpÄ“c viņiem vajadzÄ“tu momentā iznÄ«cināt visniecÄ«gāko varas apdraudÄ“jumu. Bet tas nenotiek! Kriminālajā kapitālismā ir iespÄ“jama šÄ« noziedzÄ«gā, antisociālā, antihumānā režīma kritika. Tajā skaitā opozicionāra satura grāmatu izdošana, regulāra publicistisko eseju izplatÄ«šana, pamfletu sacerÄ“šana, interneta portālu piepildÄ«šana ar atmaskojošiem tekstiem, karikatÅ«rām utt.

Kāpēc morālie kastrāti ir tik "liberāli" un "demokrātiski"?

Tā tas ir tāpÄ“c, ka Latvijā kriminālo kapitālismu atbalsta praktiski visa latviešu darba spÄ“jÄ«gā tauta. Izņēmumi ir niecÄ«gi. Turklāt tas ir Ä«sts atbalsts – morāli psiholoÄ£iski leÄ£itÄ«ms atbalsts.

PSRS/LPSR atbalsts bija neÄ«sts. Tam nebija morāli psiholoÄ£iskās leÄ£itimācijas. Ja arÄ« kāds patiešÄm bija, kā saka, pārliecināts komunists, tad tā nebija intelektuāli pamatota pārliecÄ«ba, bet drÄ«zāk gan garÄ«gās aprobežotÄ«bas un neizglÄ«totÄ«bas sekas, nespÄ“jot saskatÄ«t un adekvāti novÄ“rtÄ“t padomju ideoloÄ£ijas iluzoriskumu. Atbalsts bija arÄ« baiļu rezultāts, nevÄ“lÄ“šanās tikt represÄ“tam.  TurpretÄ« kriminālais kapitālisms balstās uz morāli psiholoÄ£iski sakņotu atbalstu - materiālās ienteresÄ“tÄ«bas, alkātÄ«gas zagšanas iespÄ“jamÄ«bu kriminālajā kapitālismā. Tā ir personiskā materiālā ieinteresÄ“tÄ«ba, kas mudina atbalstÄ«t kriminālo kapitālismu. Noziegumu brÄ«vÄ«ba attiecas ne tikai uz valdošo kliÄ·i, bet visu tautu. Un, lÅ«k, jÅ«tot tautas Ä«sto atbalstu, morālie kastrāti var nevÄ“rsties pret opozÄ«ciju un noziedzÄ«gā režīma kritiku. Ja arÄ« ir sastopama opozÄ«cijas traucÄ“šana, tad tas notiek atsevišÄ·u indivÄ«du iniciatÄ«vas rezultātā. Tam nav sistÄ“misks raksturs. Turklāt visu var izšÄ·ir skaudÄ«ba biznesa jomā, kā arÄ« tradicionālais stulbums.

OpozÄ«cija tikai pret kādu LR politiskās iekārtas elementu nozÄ«mÄ“, ka principā tiek atbalstÄ«ta sistÄ“ma (LR kriminālais kapitālisms) un tiek iebilsts vienÄ«gi pret kādu sistÄ“mas elementu, saskatot tajā nepilnÄ«bas un aicinot attiecÄ«go elementu pilnveidot. Tāda opozÄ«cija neapdraud valsts politisko iekārtu un ir sava veida šÄ«s iekārtas leÄ£itimācija – atzÄ«šana par likumÄ«gu. Tātad tiek atzÄ«ts kriminālais kapitālisms ar noziegumu brÄ«vÄ«bu. Tāda opozÄ«cija praktiski atbalsta latviešu tautas bojāeju.

ŠÄ« opozÄ«cijas veida tipisks piemÄ“rs ir “Delfos” rubrikā “Versijas” publicÄ“tie raksti. Tajos jaunie valsts klerki kaut ko maigi pakritizÄ“ bez jebkādas saistÄ«bas ar valsti kā sistÄ“misku veselumu. “Versijas” atgādina kompartijas laikrakstu “Pravda” un “Cīņa” publikācijas. Tajās tāpat kā “versijās” tika kaut kas nosodÄ«ts, ne vārda nesakot par visu politisko iekārtu. “Versijas” ir pastāvošÄs politiskās iekārtas glancÄ“tājas.

Latviešu tautai ir vitāli vajadzÄ«ga opozÄ«cija pret sistÄ“mu – pastāvošo noziedzÄ«go valsts iekārtu. OponÄ“jot pret kādu konkrÄ“tu sistÄ“mas elementu, vienmÄ“r ir jācenšas to interpretÄ“t noziedzÄ«gās sistÄ“mas kontekstā, tādÄ“jādi nepievienojoties pastāvošÄs noziedzÄ«gās iekārtas leÄ£itimācijai.

Diemžēl tas notiek ļoti reti. Visbiežāk kaut kas tiek kritizÄ“ts izolÄ“ti no sistÄ“mas, netieši apliecinot emocionāli traktÄ“tu situāciju: valsts (sistÄ“ma) ir laba, slikta ir tikai valsts atsevišÄ·u iestāžu (sistÄ“mas elementu) rÄ«cÄ«ba. Populāra ir idiotiskā atruna: politiÄ·i un klerki ir slikti, valsts un tauta ir laba. TādÄ“jādi slimÄ«gi netiek atzÄ«ts, ka politiÄ·i un klerki nāk no tautas un tauta (tās elektorāts) ievÄ“l politiÄ·us. Idiotiskā atruna liecina par gļēvu nevÄ“lÄ“šanos uzņemties atbildÄ«bu – politisko, morālo, tiesisko un transcendentālo (Dieva priekšÄ) atbildÄ«bu.

Latvijā ir sistÄ“mas problÄ“ma – valstiskā sistÄ“ma nekur neder un ir nacionāli graujoša. Bet tas vÄ“l nav viss.

SistÄ“mas un tajā skaitā valstiskās sistÄ“mas nenokrÄ«t no debesÄ«m. SistÄ“mas rada un uztur cilvÄ“ki. TāpÄ“c ir jāņem vÄ“rā ne tikai empÄ«riski reālās sistÄ“mas, bet arÄ« mentālās sistÄ“mas.  

Katru sistÄ“mu rada un uztur noteikts garÄ«gums. Tāds garÄ«gums arÄ« funkcionÄ“ kā sistÄ“ma – mentālā sistÄ“ma. CilvÄ“ki ir garÄ«gi dažādi. Taču tajā pašÄ laikā tautā dominÄ“ noteikts garÄ«guma tips, integrÄ“jot attiecÄ«go mentālo sistÄ“mu. Tauta, kura rada un uztur valsti, balstās uz savu mentālo sistÄ“mu. Tradicionāli to dÄ“vÄ“ par tautas mentalitāti. LoÄ£iska ir likumsakarÄ«ba: kāda ir tautas mentalitāte, tāda ir tautas valsts.

ArÄ« sistÄ“mas “Latvijas Republika” esamÄ«bu nosaka konkrÄ“ta mentālā sistÄ“ma – latviešu tautas mentalitāte. ArÄ« pret tautas mentalitāti tāpat kā pret tautas valsti ir jāizturas sistÄ“miski.

Latvijā ir ne tikai valstiskās sistÄ“mas problÄ“ma, bet arÄ« mentālās sistÄ“mas problÄ“ma. Turklāt tā ir primārā problÄ“ma, kura cementÄ“ šodienas dzÄ«vi un no kuras ir atkarÄ«ga nacionāli graujošÄs valstiskās iekārtas likvidācija jeb saglabāšanās lÄ«dz tautas pilnÄ«gai bojāejai.

Tā, piemÄ“ram, mediÄ·u protestu sakarā interneta komentāros bija lasāms: “Zane L. Ka tik aiz šiem protestiem nestāv Kremļa partija "Saskaņa". Ceru ka mediÄ·i bÅ«s tik gudri un nepakļausies pretvalstiskiem pasākumiem. NešÅ«pojiet laivu! MediÄ·i tādā veidā atzÄ«mÄ“s oktobra revolÅ«cijas 102. gadadienu?”

Diemžēl citÄ“tais sociālās šizofrÄ“nijas paraugs nav vienÄ«gais gadÄ«jums sabiedriskajā domā. Tādi gadÄ«jumi (aicinājumi “nešÅ«pot laivu” krievu, Maskavas, Putina interesÄ“s) ir sastopami katru dienu, un ne viens vien, bet vairāki. Tas noteikti apliecina tautas mentālās sistÄ“mas greizās iezÄ«mes. TāpÄ“c nav jābrÄ«nas par morālo kastrātu un viņu kriminālā kapitālisma atbalstu aizvadÄ«tajos 30 un vairāk gados. TāpÄ“c opozÄ«jai ir jāapzinās pārmaiņu neiespÄ“jamÄ«ba “otrā rÄ«tā uz brokastu laiku” (J.Bojārs). Valsts iekārtas sistÄ“mu var oficiāli likvidÄ“t ātri. Taču mentālo sistÄ“mu var pozitÄ«vi izmainÄ«t tikai vairāku paaudžu laikā, ar to nodarbojoties burtiski katru dienu katru stundu.

Novērtē šo rakstu:

0
0