Menu
Pilnā versija

Iesaki rakstu:
Twitter Facebook Draugiem.lv

Valsts bandÄ«tisms ir daudzpusÄ«ga parādÄ«ba. ŠÄ«s parādÄ«bas zinātniskajā un publicistiskajā apskatā iespÄ“jami visdažādākie tematiskie atzari. Šajā piecu eseju ciklā tika aplÅ«koti tikai daži tematiskie atzari. UzmanÄ«bas centrā bija vietÄ“jais valsts bandÄ«tisms.

Taču latviešiem nekādā gadÄ«jumā nav iemesls lepni sanÄ“t pionieru kaklautā. Diemžēl bandÄ«tisms nav vienas valsts (Latvijas) un vienas tautas (latviešu) gardums. BandÄ«tisms ir planetārs un daudzu tautu gardums.

Pie tam bandÄ«tisms tāpat kā jebkurš kultÅ«ras elements modernizÄ“jās, atbilstoši pieskaņojoties sava laika prasÄ«bām un kultÅ«ras pārÄ“jo elementu novācijām. Modernizācijas procesā ietilpst arvien filigrānāka bandÄ«tisko izdarÄ«bu publiskā maskÄ“šana un dievinoša pasniegšana kā kristāltÄ«ru un superhumānu sociālo labdarÄ«bu. Valsts bandÄ«tisms arvien dzelžaināk saplÅ«st ar policejiskajiem un specdienestu instrumentiem. Savukārt „piāru” (tautu zombÄ“šanu) nodrošina bandÄ«tisma iebarotā mediokrātija.

Nacionāli neapdomÄ«go latviešu žurnālistu kalpošana bandÄ«tismam pašlaik labi redzama migrantu problemātikas atspoguļošanā. Pret Lielās Bandas iecerÄ“to migrantu uzņemšanu protestÄ“jošajā pasākumā 2015.gada 22. septembrÄ« tika pieņemta rezolÅ«cija. Tajā ir iekļauts kompliments arÄ« latviešu žurnālistiem: „Izsakām sašutumu par: 1) Latvijas sabiedrisko mediju Ä«stenoto imigrantu ievešanas atbalsta kampaņu, nedodot lÄ«dzvÄ“rtÄ«gu izteikšanās iespÄ“ju PRET viedokļa paudÄ“jiem”.

Visjaunākajos laikos ir radušies bandÄ«tisma moderni varianti. To analÄ«tiskajam izvÄ“rtÄ“jumam ir nepieciešami tādi epiteti kā „globālais” un „finansiālais”. RespektÄ«vi, tagad tiekamies ar globālo bandÄ«tismu un finansiālo bandÄ«tismu. IespÄ“jams arÄ« tāds variants kā globāli finansiālais bandÄ«tisms. BandÄ«tisms ir ieguvis transnacionālo seju un planetāro mÄ“rogu.

Jaunums ir tas, ka mÅ«sdienās bandÄ«tisms vairs neattiecas tikai uz valsti kā bandu. Ar bandÄ«tismu nenodarbojas vienÄ«gi valsts kliÄ·e (teiksim, LR Lielā Banda), apzogot un krāpjot tautu. Tagad ir radušÄs jauna tipa bandas – transnacionālas Planetārās Bandas. Tās aplaupa ļoti daudzas tautas visos kontinentos.

Planetāro Bandu vislielākā laupÄ«šana ir valstÄ«s-fikcijās. Uz Zemes prāvā teritorijā jau ir izkusušas nacionāli suverÄ“nās valstis. Daudzviet nacionāli suverÄ“nā valsts ir fikcija. ValstÄ«m-fikcijām joprojām formāli ir visi valstiskie atribÅ«ti, taču vairs nav pats galvenais atribÅ«ts – tautas vara politiskajos un saimnieciskajos jautājumos. Tautas varas vietā ir stājies Ä£eokrātiskais valstiskums un visdažādāko transnacionālo struktÅ«ru vara. Tā realizÄ“jas bandÄ«tiski. NelikumÄ«ga tautas varas sagrābšana un tautas tiesÄ«bu piesavināšanās izteikti ciniskā, noziedzÄ«gā un alkatÄ«gi savtÄ«gā talārā ir kļuvusi mÅ«sdienu pasaules spilgta tendence. TamlÄ«dzÄ«ga varas uzurpācija neapšaubāmi ir pelnÄ«jusi bandÄ«tisma statusu.

Kā zināms, arÄ« LR vara nepieder latviešu tautai, bet pieder transnacionālajiem veidojumiem. Tas ir noticis sakarā ar latviešu priecÄ«gi brÄ«vprātÄ«go iestāšanos ES. Bet pirms tam bija Ä£eokrātiskā valstiskuma kaismÄ«gā akceptÄ“šana. PÄ“c PSRS sabrukuma latvieši ar entuziasmu atdevās amerikāņiem. Pateicoties latviešu tautas tālredzÄ«bai, LR ir nonākusi politiskajā un saimnieciskajā pakļautÄ«bā ES konfederācijai un tādām t.s. Bretonvudas sistÄ“mas  institÅ«cijām kā Starptautiskais valÅ«tas fonds, Pasaules banka, Pasaules tirdzniecÄ«bas organizācija.

Tik tikko nosaukto institÅ«ciju un citu transnacionālo struktÅ«ru bandÄ«tiskā laupÄ«šana valstÄ«s-fikcijās ir ļoti rÅ«gta patiesÄ«ba kopš XX gs. otrās puses. Latvieši ar to saskārās vÄ“sturiski nesen, izjÅ«tot Planetāro Bandu laupÄ«šanas smalko tehnoloÄ£iju tikai XXI gadsimtā. Turklāt laupÄ«šanas tehnoloÄ£ija ir tik pārdomāti nospriegota, ka Planetārās Bandas mÅ«s turÄ“s savās kaupÄ“niskajās Ä·etnās vÄ“l daudzus gadu desmitus. Faktiski gals nemaz nav redzams.

Saprotams, runa ir par LR valsts ārÄ“jiem parādiem un iedzÄ«votāju vergošanu ārzemju bankām, lai atdotu individuālos kredÄ«tus. Tas viss nevarÄ“ja notikt bez latviešu vietÄ“jās Lielās Bandas un ārzemju Planetāro Bandu komerciāli izdevÄ«gās sačukstÄ“šanās. VÄ“l vismaz divas trÄ«s latviešu paaudzes varÄ“s laimÄ«gi jÅ«smot par savu senču nacionāli gādÄ«go rÄ«cÄ«bu, LR varas orgānos sistemātiski izbÄ«dot tikai dažāda tamborÄ“juma neliešus un nodevÄ“jus, kuri savai kabatai izdevÄ«gi pārdevās Planetārajām Bandām. Latviešu „politiÄ·u” pastrādātajam ļaunumam ir tāla nākotne.

Par valsts bandÄ«tismu kā konkrÄ“tu vÄ“sturisko faktu mÅ«sdienās tiek runāts visā nopietnÄ«bā, nelietojot metaforistiski vārdus „valsts kā banda” un „valsts bandÄ«tisms”. Sociālo zinātņu leksikā abus jÄ“dzienus lieto arÄ« bez pÄ“diņām.  

Rietumu zinātnÄ“ no aizvadÄ«tā gadsimta 90.gadiem ir sastopama ekonomiskā teorija par valstisko bandÄ«tismu. ŠÄ« teorija saka, ka ir iespÄ“jami valstiskā bandÄ«tisma divi varianti. Viens variants ir klejotāju bandÄ«tisms. Otrs variants ir stacionārais bandÄ«tisms.

Šo teoriju pamudināja formulÄ“t vÄ“sturiskā pieredze. Sensenos laikos bija klejojošie bandÄ«ti (rover bandits). Viņi izlaupÄ«ja kādu apdzÄ«voto vietu un devās tālāk, lai izlaupÄ«tu nākamo apdzÄ«voto vietu. Klejojošie bandÄ«ti iedzÄ«votājiem neko neatstāja, pilnÄ«gi nemaz nerÅ«pÄ“joties par viņu turpmākās eksistences iespÄ“jām.

Klejojošie bandÄ«ti bija ekonomiski negudri bandÄ«ti. Viņi nesaprata savas pieejas galveno trÅ«kumu – laupÄ«šanas vietu apsÄ«kumu. Saskaņā ar klejojošo bandÄ«tu negudro pieeju ar laiku varÄ“ja izveidoties tāds stāvoklis, ka vairs nebÅ«tu kur laupÄ«t. Visu atņemot iedzÄ«votājiem un pilnÄ«gi nerÅ«pÄ“joties par viņu turpmākās eksistences iespÄ“jām, klejojošie bandÄ«ti paši ierobežoja savas laupÄ«šanas perspektÄ«vas. Viņu totāli izlaupÄ«tās apdzÄ«votās vietas varÄ“ja izmirt. PilnÄ«gā trÅ«kumā nonākušie iedzÄ«votāji varÄ“ja pārcelties uz citu vietu. TādÄ“jādi pakāpeniski varÄ“ja rasties lielas un militāri stipras apdzÄ«votās vietas, kuru aplaupÄ«šana klejojošajiem bandÄ«tiem vairs nebija pa spÄ“kam. Latviešu romantiski dievinātais KaupÄ“ns arÄ« laupÄ«ja tikai atbilstoši savas bandas resursiem.

MÅ«sdienās tipiski klejojošie bandÄ«ti ir Planetārās Bandas. Tās nedomā par aplaupÄ«to tautu rÄ«tdienu. MÅ«sdienu klojojošo Planetāro Bandu prātu ir aptumšojusi iracionālā alkatÄ«ba. TāpÄ“c Planetārās Bandas ir pašas sevi iedzinušas strupceļā. PašreizÄ“jā pasaules finansiālā un ekonomiskā krÄ«ze (katastrofa) ir šis strupceļš. Lai sekmÄ«gi turpinātu laupÄ«tāju bezbÄ“dÄ«go dzÄ«vi, Planetārajām Bandām ir jādodas laupÄ«t uz citām planÄ“tām. Uz Zemes vairs nav ko laupÄ«t. Turklāt uz Zemes jau ir milzÄ«gas valstis (Ķīna, Krievija, BrazÄ«lija, Indija, Irāna), kuras kopÄ«gi vÄ“las iznÄ«cināt Planetārās Bandas, atņemot to galveno ieroci - ASV nepārtraukti drukātos papÄ«ra dolārus bez zelta seguma.

Savādāk rīkojas stacionārie bandīti (stationary bandits). Stacionārie bandīti ir vietējie cilvēki. Viņi ir attiecīgās tautas sastāvdaļa. Viņi pastāvīgi (stacionāri) dzīvo savas tautas teritorijā.

Stacionārie bandÄ«ti ir racionāli cilvÄ“ki. Viņi racionāli domā par savu rÄ«tdienu un ilglaicÄ«gu laupÄ«šanu. Viņi dara visu nepieciešamo, lai varÄ“tu sistemātiski turpināt laupÄ«šanu lÄ«dz pasaules galam. Bet tas savukārt nozÄ«mÄ“, ka viņi tautai neatņem visu. Viņi tautai atstāj zināmu daļu. ŠÄ« atstātā daļa nodrošina ne tikai tautas elementāru eksistenci, bet arÄ« zināmu attÄ«stÄ«bu. ŠÄ«s attÄ«stÄ«bas rezultāts ir stacionāro bandÄ«tu nākamais laupÄ«jums. No šÄ« laupÄ«juma atkal kāda daļa tiek atstāta tautai, lai tā šo daļu varÄ“tu investÄ“t turpmākajai attÄ«stÄ«bai. Tā tas ripo uz priekšu. Tautai ir iespÄ“jams eksistÄ“t. Stacionārajiem bandÄ«tiem vienmÄ“r ir garantÄ“ts zināms laupÄ«jums.

Ekonomisti par stacionārajiem bandÄ«tiem dÄ“vÄ“ valsts institÅ«cijas. Valsts stacionāro bandÄ«tu galvenais laupÄ«šanas formāts ir nodokļi. Valsts institÅ«cijas cenšas monopolizÄ“t nodokļu ievākšanu. Valsts institÅ«cijas nosaka nodokļu veidus un apjomu. Valsts institÅ«cijas to pirmkārt un galvenokārt dara savās interesÄ“s. Tautas interesÄ“m ir otršÄ·irÄ«ga loma valsts institÅ«ciju nodokļu politikā. TāpÄ“c ekonomisti valsts institÅ«cijas  pamatoti sauc par stacionārajiem bandÄ«tiem.

Valsts institÅ«cijas kļūst stacionārie bandÄ«ti destruktÄ«vas metamorfozes apstākļos. Praktiski tas izpaužas, ja valsts augstākās amatpersonas reizÄ“ ir bandas vadoņi, valsts galvenais finansists reizÄ“ ir bandas kasieris, valsts drošÄ«bas galvenais sargs reizÄ“ ir bandas bende, valsts garÄ«guma galvenais sargs reizÄ“ ir bandas lielākais izvirtulis utt.

Valsts institÅ«cijas, protams, ir konkrÄ“ti cilvÄ“ki ar savām privātajām un profesionālajām interesÄ“m, priekšstatiem par valsts darbu, valsts pastāvÄ“šanas jÄ“gu un valsts darbinieka funkcijām. Valsts institÅ«cijas ir dzÄ«vi cilvÄ“ki. Bet kur ir dzÄ«vi cilvÄ“ki, tur ir dzÄ«vo cilvÄ“ku garÄ«gās un materiālās kaislÄ«bas. Tās var bÅ«t labas kaislÄ«bas, un tās var bÅ«t sliktas kaislÄ«bas.

LR stacionārais bandÄ«tisms ir uzplaucis ļoti vareni. MÅ«su dārgā Lielā Banda ir stacionārā banda. Tās nodokļu politika ir stacionāro bandÄ«tu nodokļu politika. Pirmajā vietā ir savas intereses. To redzam informācijā par 2016.gada budžetu: „Nākamajā gadā 12.Saeimas deputātu algām plānots tÄ“rÄ“t kopumā par 708 tÅ«kstošiem eiro vairāk, nekā 2015.gadā, sestdien vÄ“sta LNT raidÄ«jums "Ziņas".”

DzÄ«vi cilvÄ“ki ir ne tikai valsts institÅ«cijas un mÅ«su dārgā Lielā Banda. DzÄ«vi cilvÄ“ki ir arÄ« Planetārās Bandas – klejojošie bandÄ«ti. Taču viņi visi nav, tā teikt, vienkārši dzÄ«vi cilvÄ“ki.

Bandas formÄ“jas no elites. ArÄ« mÅ«su dārgā Lielā Banda formÄ“jas no zināmas elites – augstākā cilvÄ“ciskā rÅ«guma indivÄ«diem, kurus latviešu tauta ir spÄ“jÄ«ga deleģēt valsts pārvaldÄ«šanai. ŠÄ«s cilvÄ“ciskās kvalitātes indivÄ«di, kā tas pieklājas patiesi inteliÄ£entiem un aristokrātiski kautrÄ«giem cilvÄ“kiem, jau pašÄ sākumā (pirmajā Saeimā pÄ“c LR atjaunošanas) sevi pasludināja par tautas „100 gudrākajām galvām”.

Diskurss par bandītismu ir diskurss par eliti. Savukārt diskursu par eliti nosaka elites diskursīvā specifika. Elite nemīl publisko diskursu par sevi. Tāds uzstādījums ir elites diskursīvās specifikas platforma. Elite nemīl, ka par to interesējās zinātnieki, publicisti, žurnālisti.

Elite savā darbÄ«bā tiecas ievÄ“rot maksimālu konspirāciju. Rietumu „atvÄ“rtajā sabiedrÄ«bā”, piemÄ“ram, elitoloÄ£ijai un elites socioloÄ£ijai klājās grÅ«ti. Lai kompromitÄ“tu elites zinātniskos pÄ“tÄ«jumus un sabiedrÄ«bā izraisÄ«tu divdomÄ«gas zināšanas, elite vÄ“traini atbalsta konspiroloÄ£iju.

Vārds „konspiroloÄ£ija” neietilpst Latvijā izdotajā vispilnÄ«gākajā svešvārdu vārdnÄ«cā Dr.philol. Jura Baldunčika redakcijā. Tas ir jauns svešvārds. Ar to apzÄ«mÄ“ šarlatāniskas informācijas sagatavošanu un izplatÄ«šanu. PiemÄ“ram, par ebreju un masonu sazvÄ“restÄ«bām pret cilvÄ“ci. Kādai latviešu daļai konspiroloÄ£ija ir vienÄ«gā universitāte. Pie mums šarlatānisms ir akadÄ“miskās sfÄ“ras organisks komponents. AtsevišÄ·i LU konspiroloÄ£ijas fani pat ir iekÅ«lušies tiesu darbos, veicinot nacionālo naidu pret ebrejiem. MÅ«su oficiālo politologu (Lielās Bandas apčabinātāju) konspiroloÄ£iskais šarlatānisms (principā pārsteidzoša nekompetence) sakarā ar Krievijas un V.Putina sazvÄ“restÄ«bām pret nabaga LR un nabaga latviešiem ir RÄ«gas mediju informatÄ«vais deserts katru dienu.

Elites praktizētās slepenības sistēmas un metodes var būt ļoti efektīvas. Elitei izdodas turēt dziļā slepenībā savu darbību. Labi tas izdodas Planetārajām Bandām. Turpretī no Planetārajām Bandām vislabāk tas izdodas Federālajai rezervju sistēmai (savdabīgai ASV valsts bankai), kura komandē papīra dolāru planetāro apriti.

VisgrÅ«tāk saglabāt noslÄ“pumus ir vietÄ“jām bandām. ArÄ« mÅ«su dārgās Lielās Bandas konspirācijā ir palielas šÄ·irbas.

Tā, piemÄ“ram, aizvadÄ«tajos vairākos gados kāds pÄ“tnieciski kritiskās žurnālistikas nekauņa (Latvijā viņa nepierastais vārds un pierastais uzvārds ir visiem zināms) Lielās Bandas konspirācijas šÄ·irbā ieskatās katru dienu (pie tam vairākas reizes dienā) un internetā savā saitā tautai operatÄ«vi izklāsta bandÄ«tu jaunākos bandÄ«tiskos panākumus. Lielās Bandas grandiozākos panākumus viņš apkopo grāmatās. Turklāt savā saitā viņš atļauj kritizÄ“t bandÄ«tismu arÄ« citiem Lielās Bandas (tāpat provinces Mini Bandu) pielÅ«dzÄ“jiem. Latvijas bandu pielÅ«dzÄ“ju skaits nemitÄ«gi palielinās.

MÅ«sdienu pasaulÄ“ grāmatas raksta un interneta saitus izveido arÄ« par Planetārajām Bandām. Rietumos tā ir samÄ“rā populāra un godājama intelektuālā nodarbošanās. Grāmatu un saitu autori ir sabiedrÄ«bā cienÄ«tas personÄ«bas. Rietumu valstÄ«s viņu grāmatas gandrÄ«z vienmÄ“r ir bestselleri. Rietumos ir speciālas prÄ“mijas par transnacionālā un valsts bandÄ«tisma atmaskošanu. Rietumos par prÄ“miju saņēmÄ“jiem plaši stāsta prese, TV.

Latvijā ir speciāli atmaskojoši saiti par Planetāro Bandu nedarbiem. Pie mums par to daži cilvÄ“ki raksta arÄ« grāmatas. Ne tikai publicistiskās grāmatas, bet arÄ« zinātniskās grāmatas.

TomÄ“r kopumā mÅ«su publiskā telpa ir ļoti labvÄ“lÄ«ga Planetārajām Bandām. Daudzi latvieši uz amerikāņu kontrolÄ“tajām transnacionālajām bandām lÅ«kojās kā uz LāčplÄ“šiem, dzÄ«vojot šausmÄ«gās Krievijas draudÄ«gajā Ä“nā. Planetāro Bandu kritizÄ“tājus pie mums apsaukā par kangariem un Kremļa kalpiem.

Daudzu latviešu labvÄ“lÄ«gā attieksme pret Planetārajām Bandām noteikti ir ne tikai RÄ«gas mediju, bet arÄ« mācÄ«bu iestāžu uzvara, nespÄ“jot zinoši un objektÄ«vi izskaidrot mÅ«sdienu globālos sociālos procesus un tā vietā šarlatāniski iepotÄ“jot kaut kādus tendenciozus murgus – konspiroloÄ£ijas produkciju. Pats par sevi ir saprotams, ka mÅ«sdienu globālo procesu neizpratne atsaucas uz vietÄ“jās Lielās Bandas pienācÄ«go novÄ“rtÄ“jumu un vÄ“lÄ“šanos to uzdurt uz mÄ“slu dakšas.

Novērtē šo rakstu:

0
0